Wybór agencji zajmującej się content marketingiem jest często trudny. Głównie dlatego, że zatrudnienie będzie kosztować — co najmniej — kilka tysięcy złotych miesięcznie. Koszt zależy od zakresu projektu i rodzaju agencji więc potrzebujesz takiego wyboru, który nie będzie marnował wszystkich pieniędzy, ale faktycznie zapewni zwrot z inwestycji. Decyzja ta będzie główną częścią całego procesu marketingowego Twojej firmy (i wyników tego procesu).
Na czym więc to polega? Na sprawdzeniu niezliczonej ilości agencji content marketingowych i wyborze tej najlepszej. Aby dać ci pewną perspektywę, popularny katalog agencji marketingowych Clutch ma obecnie na swojej platformie prawie 15 000 takich podmiotów!
A to tylko Clutch. Istnieją inne katalogi z wieloma innymi firmami. Tak więc zawężenie ich może być prawdziwym kłopotem.
Pamiętaj, że istnieją dwa główne rodzaje agencji, z którymi możesz się spotkać:
A) Partnerzy
B) Sprzedawcy
Najlepiej byłoby współpracować z agencją, która jest partnerem, a nie tylko sprzedawcą.
1. Jaka Jest Różnica Między Partnerem A Sprzedawcą?
Sprzedawca posiada pakiety i podejście ogólne. W taki sam sposób traktuje niemal każdego klienta.
I odwrotnie, partner koncentruje się na celach, które próbujesz osiągnąć tak, aby można przygotować niestandardową strategię dla Twojej firmy. Oto dwa przykłady tego, jak wygląda typowa rozmowa z partnerem i sprzedawcą.
Przykład 1: Typowa rozmowa ze sprzedawcą
Ty: Musimy zwiększyć ruch na naszej stronie. Jak możesz nam pomóc?
Dostawca: Możemy pomóc Ci napisać treści SEO, które będą pozycjonowane w Google. Mamy cztery plany cenowe…
Możesz sprzedawać CMO, którzy zazwyczaj są na LinkedIn i Twitterze. Dlatego LinkedIn powinien być Twoim głównym kanałem dystrybucji treści. Nie SEO.
Z drugiej strony partner chętnie Cię wysłucha, zanim opowie Ci o swoich cenach i pakietach. Większa troska o twój biznes jest tutaj standardowym podejściem.
Przykład 2: Typowa rozmowa z partnerem
Ty: Musimy zwiększyć ruch na naszej stronie. Jak możesz nam pomóc?
Partner: Czy możesz powiedzieć coś więcej o swojej firmie i odbiorcach, do których chcesz dotrzeć?
Ty: Sprzedajemy oprogramowanie do zarządzania nauką, a naszymi docelowymi klientami są menedżerowie HR i produktu w przedsiębiorstwach, którzy chcą usprawnić swój proces kształcenia pracowników wewnętrznych i klientów.
Partner: Ok, po prostu rozejrzeliśmy się i stwierdziliśmy, że masz możliwości zwiększenia ruchu za pomocą treści, a nawet SEO. Na przykład znaleźliśmy trzy słowa kluczowe, które generują łącznie 3000 wyszukiwań miesięcznie i są to słowa kluczowe, których zwykle szukają Twoi klienci. Przy odrobinie dalszych badań możemy znaleźć jeszcze więcej słów kluczowych. Mamy X paczek…
Sama atencja i zainteresowanie klientem sprawia, że mamy większe szanse na starcie! Najważniejsze jest to, że partner — w przeciwieństwie do dostawcy — to agencja, która nie działa tylko dla pieniędzy. Zanim podpiszą jakąkolwiek umowę, chcą zobaczyć, że naprawdę mogą Ci pomóc.
Dlatego szukając agencji, chcesz zatrudnić partnera, a nie tylko sprzedawcę. Mając to na uwadze, oto siedem kluczowych pytań, które musisz zadać każdej agencji, którą chcesz zatrudnić.
2. Siedem Kluczowych Pytań
2.1 Dobrze Się Dopasować
Dobre agencje zazwyczaj starają się ustalić, czy Twoje cele i ich umiejętności pasują do siebie. Chcą poznać wymagania budżetowe, kulturowe, serwisowe i każdy inny rodzaj dopasowania, który pozwoli im wykonywać pracę w najlepszy sposób.
Dlatego pierwszą rzeczą powinno być zadanie kilku pytań lub rozmowa telefoniczna, aby upewnić się, że można osiągnąć realne wyniki. Rozmawiając z nimi, zauważysz, że aktywnie starają się zrozumieć swoich odbiorców i biznes.
Jakie są najlepsze pytania, jakie agencje zadają klientom przed podjęciem z nimi współpracy?
- Dlaczego zmieniłeś agencje?
- Co sprawiło, że chciałeś wynająć naszą agencję?
- Co zadziałało/nie zadziałało z twoim poprzednim partnerem marketingowym?
- Jaki rodzaj komunikacji (połączenia telefoniczne, e-maile itp.) najlepiej Ci odpowiada?
- Jak mój zespół może poprawić komunikację z Twoim zespołem?
Agencja, którą chcesz zatrudnić, niekoniecznie musi zadawać te same pytania. Ważną rzeczą jest to, że nie powinieneś być jedynym który je zadaje. Potencjalny kontrahent też powinien. Partnerstwo jest tutaj kluczem!
2.2 Czy Są Wszystkim Dla Wszystkich?
Ponieważ nie piszą dla pieniędzy agencje partnerskie jasno określają, co mogą, a czego nie mogą zrobić. Załóżmy na przykład, że musisz używać reklam na Facebooku do dystrybucji treści, ale to nie jest ich mocna strona. Prawdziwa agencja partnerska powie Ci wprost: Reklama to nie nasza specjalność!
Senior Manager w Deloitte Digital, Patrick Gray, ujął to w ten sposób:
Prawdziwy partner może polecić inny produkt niż jego własny lub może udzielić Ci porady lub informacji rynkowych, które zagrażają jego przychodom, ale jest to właściwa porada dla Twojej organizacji we właściwym czasie, wolna od ukrytych motywów.
2.3 Jak Dokładnie Pomogą Twojej Firmie, Biorąc Pod Uwagę Twoją Unikalną Branżę Czy Budżet ?
To oczywiste, ale w zgiełku szukania odpowiedniej agencji możesz po prostu zapomnieć zwrócić uwagę na to pytanie – zwłaszcza jeśli jest to agencja, której markę kochasz i szanujesz.
Ogólna strategia treści lub ramy, których dana agencja wykorzystuje dla swoich klientów jest w porządku. Musisz jednak poprosić ją, aby pokazała, w jaki sposób można dostosować tę strategię do szablonu Twojej firmy.
Na przykład: twórz dwa posty z 1000 słów tygodniowo. Ale Twoja firma może być w innej branży, w której większość rankingu treści jest dość szczegółowa i musisz napisać ponad 2000 słów na post.
Możesz również pracować w wyjątkowej branży, w której Twoja agencja musi przeprowadzać wywiady z ekspertami, aby tworzyć odpowiedniej jakości treści. Upewnij się, że są w stanie to zrobić. Strategia która ma sens to klucz do sukcesu.
Poproszenie o poradę z góry daje agencji możliwość wykazania się. Na podstawie ich odpowiedzi możesz ocenić, jak bardzo są oddani, jak dobrze słuchali i jak bardzo są zaangażowani w śledzenie trendów w branży.
Każdy, kto prezentuje szerokie, zbyt ogólne spojrzenie lub mówi coś zupełnie nieistotnego, nie jest wart zatrudnienia.
2.4 Czy Posiadają Case Study?
Jeśli śledzisz założyciela agencji, który ma wielu obserwujących w mediach społecznościowych możesz ulec złudzeniu, że ich ogromna liczba to ruch lub leady dla klientów, którzy ich zatrudniają. Ale nie zawsze tak jest. Liczni obserwatorzy to jedno, ale poproś o realne wyniki.
A prosząc o wyniki, nie proś tylko o obejrzenie próbek. Chcesz również, aby ich treść przyniosła klientom wyniki. Wyniki to słowo klucz – bez nich trudno będzie podjąć decyzję. Jeśli są w stanie pokazać Ci wyniki, jest to jedno z najważniejszych kryteriów, z których możesz skorzystać.
Studia przypadków, zrzuty ekranu z wynikami, referencje – wszystko, czym mogą się podzielić, aby udowodnić, że są warci swojej soli, pomoże w podjęciu decyzji o ich zatrudnieniu (lub nie).
Nawet poproszenie ich o podanie nazwisk i numerów telefonów swoich byłych klientów jest jedną z opcji. A więc pytanie, czy mają portfolio swoich klientów i historie sukcesu? Czy mogą pokazać Ci wcześniejsze kampanie, które zakończyły się sukcesem? Czy mają opinie? Czy są gotowi podać nazwiska i numery telefonów do referencji?
2.5 Czy Mają Doświadczenie W Twojej Branży?
Jeśli tak, to świetnie! Ale jeśli nie, jaki jest ich proces tworzenia treści dla branż, w których nie mają doświadczenia?
Pomyśl o swoich treściach jako katalizatorze Twojej firmy w oczach potencjalnych klientów. Reprezentuje Cię, gdy Twoi klienci szukają informacji i rozmawiają z nimi w Twoim imieniu. I traktują każde słowo w treści jako pochodzące od Ciebie.
Wybrana agencja musi mieć dobre doświadczenie w branży, w której się poruszasz, w przeciwnym razie nie będzie w stanie mówić językiem Twoich klientów. A to oznacza, że Twoje treści wyrządzą Twojej marce więcej szkody niż pożytku — ponieważ w końcu wywrą złe wrażenie w umysłach potencjalnych klientów.
Dlatego ważne jest, aby Twoja agencja treści posiadała wiedzę branżową. Jako agencja treści za każdym razem, gdy pracujemy z klientem z branży, w której nie mamy dużego doświadczenia, od samego początku pytamy go:
Przeprowadzamy własne dogłębne badania, aby stworzyć każdy element treści . Ale możemy również – od czasu do czasu – przeprowadzić wywiady z niektórymi członkami Twojego zespołu (przez Slack lub e-mail), aby czerpać z ich doświadczenia rynkowego i tworzyć unikalne treści odpowiednie dla Twoich odbiorców. Czy to zadziała dla ciebie?
Jeśli odpowiedzą pozytywnie, to wszystko gra. Ale jeśli nie, to nie jesteśmy w stanie z nimi współpracować, ponieważ nie będziemy w stanie tworzyć treści, które naprawdę pomogą rozwinąć ich biznes.
2.6 Czy Twój Projekt Będzie Zarządzany Przez Ogólnego Opiekuna Klienta, czy Eksperta Od Content Marketingu?
Im większa agencja, którą chcesz zatrudnić, tym ważniejsze staje się to pytanie. Musisz wiedzieć, czy agencja będzie obsługiwała Twój projekt menedżerowi konta , czy też prawdziwemu strategowi content marketingowemu z wieloletnim doświadczeniem.
Jeśli to pierwsze, być może powinieneś rozważyć decyzję o zatrudnieniu agencji — chyba że menedżer konta jest jednocześnie strategiem content marketingu. W każdym razie muszą doświadczony strateg content marketingu jest koniecznością.
Zespół Nuphoriq definiuje dedykowanego menedżera treści jako eksperta w każdej wynajętej agencji, który „…służy jako powiernik Twojej marki, mówi, jakie strategie działają najlepiej, zna na pamięć Twoje cele marketingowe i aktywnie pracuje nad upewnić się, że wszystkie Twoje inicjatywy są realizowane zgodnie z najwyższymi standardami. Niezależnie od tego, czy jesteś zainteresowany zwiększeniem ruchu w witrynie, czy ulepszeniem strategii blogowania, priorytetem jest pomoc w określeniu najlepszych możliwych sposobów wydawania pieniędzy marketingowych”.
2.7 Czy Będą Potrzebować Produktów Innych Firm?
Nie każdy projekt marketingu treści jest taki sam. Niektóre projekty wymagają lepszej technologii – musisz się na to przygotować. Zazwyczaj większość agencji ma swoje narzędzia, za które płaci. Ale w zależności od Twojego projektu mogą polecić inne serwisy. Zwykle firmy udostępniają własne narzędzia do zarządzania treścią i projektami, takie jak szablony Slack lub Arkusze Google.
Wiele firm korzysta z produktu takiego jak IFTTT — lub dowolnej z jego alternatyw — w celu zintegrowania niektórych produktów marketingu treści. A coś takiego zwykle nie tylko kosztuje, ale może również wymagać wsparcia innych zespołów w Twojej organizacji. Musisz więc wiedzieć, jakich narzędzi stron trzecich będą potrzebować, aby odpowiednio się przygotować.
3. Podsumowując
To, co jest naprawdę ważne, to upewnienie się że zatrudniasz nie tylko agencję content marketingową, ale prawdziwego partnera, który będzie dbał o twój biznes.
Równie ważna jest pewność, że mają specjalistyczną wiedzę, która pomoże Ci osiągnąć Twoje cele. Oznacza to, że musisz dokładnie przyjrzeć się jakości ich próbek i wynikom, jakie osiągnęli dla swoich poprzednich klientów.
Zostaw odpowiedź