Linki są tak stare jak internet. Ich historia sięga czasów sprzed II wojny światowej. Związana jest ona bowiem z pojęciem hipertekstu. Widoczna była w pracach Paula Otleta – Belgijskiego naukowca, twórcy informacji naukowej. Jego marzeniem było utworzenie systemu gromadzenia wiedzy i udostępniania jej jak najszerzej. Jego pęd naukowy przyczynił się do rozwoju i powstania systemu informacji WWW.
Idea linku była rozwijana przez Vannevara Busha, Teda Nelsona i Douglasa Engelbarta. Jednak – jak cytuje Wikipedia, współcześnie koncepcja hiperłącza jest najbardziej znana z prac Tima Bernersa-Lee – współtwórcy WWW. Linki to fenomenalny wynalazek, który pozwolił firmie Google na postęp i stworzenie gigantycznej struktury informacyjnej znanej wyszukiwarką. Dzięki niej możesz wyszukać i znaleźć poszukiwane informacje. System hiperłączy umożliwia dynamiczne tworzenie rozbudowanych struktur, tworzenie dokumentów odwołujących się do źródeł takich jak np. Microsoft Word.
Podsumowując – umieszczamy je w dokumentach i odwołują się one do innego elementu wewnętrznego bądź zewnętrznego – dzięki nim przemieszczamy się w sieci i jesteśmy przenoszeni w inne miejsce – niemal jak cyfrowa teleportacja. Sama budowa linku nie jest skomplikowana. Składa się on zwykle z 3 elementów. Adresu strony docelowej, elementu widzianego przez użytkownika jako link (kotwicy) oraz otagowania o sposobie otwierania witryny. Warto podzielić linki również na:
– Martwy Link – czyli taki który nie prowadzi do żadnej strony (literówka, zmiana struktury plików, usunięcie zasobu) gdzie zwykle pojawia się błąd numeryczny 404
– Link dofollow – posiadający atrybut “dofollow” link, który nakazuje robotom skanowanie strony i przeniesienie jej mocy oraz zaufania. To kluczowy czynnik podczas pozycjonowania strony
– Linki nofollow – nie ma tutaj blokowania możliwości wejścia na stronę, ale nie przekazują one wartości (chociaż nie jest to w 100% zweryfikowane). Wykorzystuje się je gdy odsyłają do podstron bez treści (rejestracja użytkownika, boksy reklamowe)
– Link noreferrer – dzięki temu hiperłączu z atrybutem rel=”noreferrer” przeglądarka nie przesyła informacji o adresie odsyłającej witryny. Zwiększa to prywatność, ale ogranicza kompletność danych
– Link wewnętrzny – jego rolą jest nawigacja pomiędzy elementami na portalu. Czasami pojawia się w artykule, ale najczęściej w menu gdzie nawiguje użytkownika, aby dotarł do określonych treści. Tak tworzy się hierarchia podstron
– Link zewnętrzny – najsilniejszy typ linku prowadzący do innych stron w internecie
– Linki wychodzące/przychodzące – linki zewnętrzne. Wychodzący wskazuje na inne witryny w sieci WWW, przychodzący przeważnie rekomenduje strony WWW
– Brand-URL – forma linku gdzie kotwice stanowi logotyp firmy
– Link graficzny/video – link pochodzący z banerów, filmów bądź animacji (gif)
– Link dokładny – pojawia się w postaci konkretnych słów kluczowych identyfikując treści ukryte pod odsyłaczem. Przekazuje moc, jest ogromną wartość w SEO
– Link rozszerzony – rozszerzenie linku dokładnego, zamiast jednego słowa obecna jest cała fraza
– Link z różną treścią – nie jest związanych z treścią naszej strony – może to być np. Call to action (Kup Teraz) czy innego rodzaju zachęcania do podjęcia akcji
To tylko niektóre z rodzajów linków. Można je również podzielić ze względu na sposób otwierania strony, aktualność, przekazaną wartość, zasięg formę czy rodzaj zasobu. Najprostszy przykład linku napisanego w HTML znajdziesz poniżej:
<a href=”https://seochess.pl/”>seochess.pl</a>
gdzie
a) Adres Strony – czyli miejsce w sieci, gdzie skieruje nas link po jego kliknięciu
b) Opis Odsyłacza – czyli kotwica/anchor text – jest on aktywnym odnośnikiem i
spełnia ważną funkcję w SEO
Sama idea linku jest bardzo ważna. Dzięki niemu jesteśmy w stanie w łatwy sposób przemieszczać się w sieci oraz znajdować wartościowe artykuły, zdjęcia, wideo czy treści. Pomagają one również w walce o wysokie pozycje na różnych komercyjnych frazach i słowach kluczowych. Możemy również wyróżnić linki wg. opisu odsyłacz jak:
– Naked URL: https://seochess.pl/
– Brand: seochess, blog seochess, akademia seochess
– Partial Match Anchor: blog akademie seochess, soechess prowadzi blog seo
– EMA: Blog Seo, Akademia Seo
– Phrase Match: Seo
– Losowe: kliknij tutaj, zobacz tu, sprawdź to teraz