Opis I Grafika
Prowadząc bądź zakładając sklep internetowy jesteśmy narażeni na szereg błędów. Czasami są one proste i wynikają raczej z naszego niedbalstwa, a innym razem są ciężkie i narażają nasz biznes na straty, a nawet bankructwo.
Jakie są więc największe błędy podczas pozycjonowania sklepu internetowego? Poniżej zwrócimy uwagę na kilka podstawowych, ale negatywnych sytuacji dla naszego sklepu internetowego, których należy za wszelką cenę unikać. Wagę błędu często możemy zauważyć dopiero po jakimś czasie. Dlatego jeśli chcemy uniknąć nieprzyjemności, warto zagłębić się w ich strukturę jeszcze przed zakupem.
Jednym z pierwszych „objawów” kiepskiego sklepu internetowego jest sam produkt. Zawsze bowiem powinniśmy zacząć właśnie od niego. Kwestia karty produktowej i jej wartości w SEO jest niezwykle ważna. Produkt musi być nie tylko dobrze opisany – graficznie i tekstowo, ale też mieć duszę.
Co przez to rozumiemy? Warto rozumieć ludzką psychologię. To, w jaki sposób postrzegamy rzeczywistość i pieniądze. Klient nie kupi produktu jeśli nie będzie w 100% przekonany o jego wartości dodanej. Samo wykorzystanie naprawdę dobrych materiałów to połowa sukcesu.
Zaczniemy więc od opisu produktu – wyczerpujące dane i specyfikacja to podstawa. Tekściarz z prawdziwego zdarzenia powinien wiedzieć jak napisać sales copy. Czyli opis, który sprawi, że klient bez wahania kupi nasz produkt.
Wyróżni jego pozytywne cechy, zastosuje zasady, które można przeczytać w książkach o sprzedaży. Tekst nie może być suchy, nie opisuj produktu – wplataj go w kolorową rzeczywistość. Pisz na temat, skupiaj się na ważnych cechach danego produktu kolorując i podkreślając pozytywne cechy.
Kolejnym elementem są oczywiście same zdjęcia. Zalecamy, aby wykonywać je u profesjonalisty w salonie, który zajmuje się tego typu ofertą. Pamiętaj, że zdjęcie powinno być kompletne, najlepiej w 360 stopniach.
Klient musi poznać każdy detal oferowanego produktu. Powiększenie go, obrót czy przybliżenie to standard na rynku. Czasami trudno jest pokazać kompletny wygląd – dlatego trzeba wykonać zdjęcie z wewnątrz i od zewnątrz. Aranżacja to bardzo ważna sprawa. Zależy od niej bardzo wiele.
Ostatnim elementem jest oczywiście sama optymalizacja adresu URL. Warto pamiętać, że przyjazny adres URL to połowa sukcesu. Jak ważny on jest może świadczyć spojrzenie na wyniki SERPs na dowolnym produkcie, który wklepiesz do wyszukiwarki.
Warto spróbować przeprowadzić szybki eksperyment. Praktycznie nigdy nie znajdziesz tam nieprzyjaznego adresu URL typu: https://przykład.pl/ 529778-msr-323preparaty-dla-sportowcow-42x3cxr
Idealnym przykładem zaś będzie prosty, klasyczny adres URL: https://przykład.pl/produkty/preparaty-dla-sportowcow
Im prostszy i bardziej elegancki URL, tym łatwiej ma pają Google. Warto więc pamiętać o skonsultowaniu się ze specjalistą jeśli potrzebujemy napisać adres URL. To bardzo ważne!
Value Proposition
Innym, bardzo poważnym błędem jest brak identyfikacji value proposition (propozycja wartości). Nie jesteś jednym sklepem w Polsce (chyba , że produkujesz unikalny produkt i jesteś pionierem).
Dlatego, aby wyróżnić się z tłumu będziesz potrzebować czegoś, co sprawi, że kupujący wybierze właśnie Ciebie. Jak można zdobyć przewagę? Z pewnością prędkość wysyłki, rodzaje przelewów oraz zniżki to dobry pomysł na sam początek. Ale większość firm ma to już w swojej ofercie. Jak więc sprawić, abyś był wyżej w hierarchii? Robić to po prostu lepiej i sprawniej. Ale samo pomijanie tego aspektu jest poważnym błędem i może nas kosztować sporo.
Jeśli już przygotowujemy value proposition musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, w jaki sposób nasz produkt rozwiązuje problem klienta? Jak pomoże mu w życiu nasz wytwór bądź usługa. Co unikalnego znajdzie właśnie u nas i dlaczego warto kupić w naszym sklepie? Aby zbudować skuteczny produkt, potrzebne są nie tylko dobrze skonstruowane sklepy, ale też wizja i misja.
Lody koral to doskonały przykład rodzinnego biznesu, opartego o wizję i misję. Zbuduj własną tożsamość i produkt, wokół którego powstanie sieć i rodzina. To już samo w sobie sprawi, że produkt będzie miał większe zbycie.
Design I Optymalizacja Pod Klienta
Zadaj sobie to proste pytanie. Czy klient czuje się u Ciebie dobrze? Jak wygląda optymalizacja UX? User Experience to coś, na co zwracają uwagę najwięksi w branży. Bez odpowiedniego podejścia do klienta, nigdy nie uda nam się sprzedać produktu albo stworzyć bestsellera. Intuicyjność zakupu to klucz do sukcesu.
Im bardziej kombinujemy przy layoucie strony, tym gorzej możemy na tym wyjść. Dobrze jest eksperymentować tylko w małych sektorach naszego serwisu. Dobieranie różnego koloru dla przycisków czy sekcji strony (tak, żeby nie zlewały się z grafiką stron) to dobry pomysł, ale przebudowa strony na totalną rewolucję to potworny błąd.
Precyzja jest tutaj kluczem – kieruj swojego klienta przez procesy jak przedszkolaka przez pasy dla pieszych. „Przejdź do płatności„, „wybierz dostawcę” – takie zwroty znacznie lepiej i szybciej trafiają do potencjalnego odbiorcy. Prostota jest tutaj kluczem.
Kolejnym błędem jest brak analizy tego, czego chcą klienci. Wciskanie im na siłę tysięcy nieznanych produktów pożre nasz budżet i chęci do dalszego rozwoju. Sklep trzeba na bieżąco optymalizować i aktualizować.
Kto kupuje najczęściej nasze produkty? Jak wygląda geolokalizacja klienta? Jakie produkty są kupowane najczęściej? Jaki kanał sprzedaży najlepiej konwertuje? Dlaczego i jaki produkt jest najczęściej zwracany? Sama analiza może pozwolić wyjść nam na lekki minus, bądź spory plus. Tylko od ciebie zależy jak wykorzystasz wszystkie dane do optymalizacji sklepu.
Jeśli jednak potrzebujesz danych zewnętrznych, dobrze jest podpatrzeć co robi konkurencja. Które produkty są eksponowane i jakie funkcje implementowane? Jak wygląda kwestia prowadzenia Fanpage?
To bardzo ważne rzeczy, o których należy pamiętać. Pozyskując dane samemu powinniśmy to zlecić wewnętrznemu zespołowi od Research And Development. Koniecznie powinniśmy podzielić nasz zespół na kilka małych podzespołów zajmujących się konkretnymi elementami biznesu. Jest to niezwykle ważne, ponieważ tego typu współpraca przynosi największe owoce.