Masz problem z walką o pozycję? Mimo, że inwestujesz w to swoje serce i duszę? To off-page SEO może być winowajcą!
Podzielmy Optymalizację na dwie części: Pozycjonowanie na stronie (On-Page SEO) oraz poza nią (off-page SEO).
Wielu postrzega OFF-PAGE jako synonim budowania linków, ale czy tak jest naprawdę?
Co to jest OFF-PAGE SEO ?
OFF-PAGE SEO uosabia wszelkie wysiłki poza nasza witryną podejmowane w celu poprawy pozycji w wyszukiwarkach.
Budowanie linków jest tego dużą częścią. Ale pojęcie to znacznie wykracza poza taki horyzont myślowy. SEO-inside to coś nad czym masz całkowitą kontrolę. A nie zawsze tak jest w przypadku SEO-outside.
Na przykład jeśli wyciągnę rękę i poproszę kogoś o link to jest to SEO-outside. Czemu? Ponieważ w trakcie tego procesu nie aktualizowałem niczego na mojej witrynie. I odwrotnie – jeśli poprawię szybkość mojej strony np. optymalizując niektóre obrazy, to jest to SEO-inside, ponieważ dokonałem tej zmiany bezpośrednio na niej.
Jeśli kiedykolwiek będziesz zdezorientowany do której z „taktyk” należy twoja, zadaj sobie pytanie: Czy to co robię jest całkowicie pod moją kontrolą? Jeśli odpowiedź brzmi „nie” to najprawdopodobniej jest to taktyka OFF-PAGE SEO.
Dygresja.
Istnieją pewne czynniki OFF-PAGE SEO nad którymi masz pełną kontrolę (np. Google Moja Firma).
Dlaczego pozycjonowanie poza stroną jest tak ważne?
Google bierze pod uwagę wiele czynników poza tym co znajduje się na naszej witrynie przy podejmowaniu decyzji jak ją wycenić i rankować. Linki są jednym z tych czynników.
Z tego powodu trudno jest oceniać wartość samej treści. Oto przykład, który to potwierdza:
W chwili pisania tego artykułu The Times zajmuje pierwsze miejsce w Wielkiej Brytanii na frazie „najlepsze miejsce do życia”. Na pierwszy rzut oka to całkiem wartościowa treść. Więc nie byłoby szalone zakładać że właśnie z tego powodu jest on tak wysoko. Jednak po kliknięciu dowolnego z miejsc trafisz tzw. content gate.
Z tego powodu strona nie ma żadnej wartości dla większości czytelników którzy na niej lądują… i na pewno nie zasługuje na miejsce w czołówce. O wiele bardziej zasłużoną stroną będzie ta która prezentuje np. wyniki sondażu 1000 osób na temat najlepszych miejsc do życia w Wielkiej Brytanii.
Wracając do SEO-outside. Dlaczego jedna przewyższa te drugą? Nie dlatego że treść jest lepsza ale najprawdopodobniej ze względu na czynniki OFF-PAGE SEO.
Związane z linkami czynniki OFF-PAGE
Linki zwrotne są prawdopodobnie najważniejszą częścią SEO-outside.
Czemu? Ponieważ wyszukiwarka Google opiera się na czymś, co nazywa się PageRank: algorytmem sprawdzającym ilość i jakość linków zwrotnych wskazujących na stronę internetową. Niektórzy specjaliści SEO uważają, że PageRank jest przestarzałą koncepcją ale Google potwierdził że jest to wciąż czynnik rankingowy.
Prawdopodobnie dlatego widzimy tak wyraźną korelację między liczbą domen odsyłających (unikalnych stron internetowych) wskazujących na stronę internetową i jej rankingi.
… Co sprowadza nas do naszej listy czynników związanych z linkami:
1. Liczba domen odsyłających
Nie tylko posiadanie większej liczby linków z unikalnych stron internetowych (domen odsyłających) oznacza wyższą pozycję w rankingu, ale także bardziej organiczny ruch wyszukiwania.
Aby sprawdzić ile linków ma Twoja witryna, wklej swoją domenę do Site Explorer Ahrefs.
Widać że ahrefs.com ma 4.11 mln linków zwrotnych z 31.2 tys. Domen odsyłających.
Jednak nie chodzi o to aby budować więcej linków do witryny ale budować je bezpośrednio na stronach, które chcesz umieścić w wyszukiwarkach.
2. Autorytet Linków
Nie wszystkie linki są takie same. Jakość ma znaczenie.
Wbudowane jest to w sposób działania PageRank. Im wyższy „autorytet” strony łączącej tym więcej Link Juice przechodzi na strony do których prowadzi. Innymi słowy – link ze strony o wysokim autorytecie jest wart więcej niż jeden ze strony o niskim autorytecie.
Pytanie brzmi: jak oceniasz „autorytet” strony internetowej?
Google oferował kiedyś publiczne rezultaty w rankingu PageRank ale zaprzestał w 2016 r. Chociaż nie istnieje dokładna replika PageRank istnieje kilka podobnych wskaźników z których jednym jest ocena adresu URL Ahrefsa (UR).
UR pokazuje siłę profilu linków zwrotnych docelowych adresów URL w skali od 0 do 100. Aby zobaczyć wynik UR dla dowolnej strony internetowej, wklej adres URL do Eksploratora witryn Ahrefs. Możesz również zobaczyć ocenę adresów URL wszystkich stron odsyłających w raporcie „Linki zwrotne”.
Pomaga to ocenić jakość i autorytet strony łączącej. Ponadto zgodnie z naszym badaniem na 14 milionach stron internetowych UR ładnie koreluje z ruchem organicznym.
3. „Dofollow” vs. nofollow
Google nie akceptuje wartości linków nofollow (tj. Linków z tagiem rel = „nofollow”), dlatego opłaca się nadać priorytet budowaniu linków follow („dofollow”).
Większość linków w Internecie to linki dofollow. Ale niektóre strony internetowe takie jak Forbes oznaczają jako „nofollow” prawie wszystkie linki wychodzące. Jeśli więc aktywnie budujesz lub poszukujesz linków z konkretnej strony internetowej warto upewnić się, że ich linki wychodzące są dofollow.
Aby to zrobić zainstaluj rozszerzenie nofollow Chrome które podkreśla linki nofollow na stronie.
Możesz także filtrować wiele raportów w Ahrefs Site Explorer aby zobaczyć tylko linki „dofollow”. Po raz kolejny jest to przydatne podczas wyszukiwania i ustalania priorytetów.
Oczywiście linki nofollow mają pewną wartości. Mogą napędzać ruch polecających, co może mieć pośredni wpływ na SEO. Ale jeśli wkładasz dużo czasu i wysiłku w budowanie linków opłaca się ustalać priorytety.
4. Anchor Text
Anchor Text odnosi się do klikalnych słów używanych do łączenia jednej strony internetowej z inną. Google stwierdza w swoim oryginalnym patencie PageRank że stosuje szereg technik w celu poprawy jakości wyszukiwania w tym rangi strony, Anchor Text i podobne.
Innymi słowy – prawdopodobnie linki zwrotne z Anchor Textem odnoszącym się do ogólnego tematu strony mają pewien wpływ na rankingi.
Jest to coś co studiowaliśmy i między czym znaleźliśmy korelację między kotwicami typu exact, phrase albo partial match – choć bardzo małą.
Niestety jeśli budujesz linki za pomocą metod typu “white hat” nie będziesz miał większej kontroli nad kotwicami uzyskiwanych linków (z wyjątkiem blogowania gościnnego).
Ale nawet jeśli masz kontrolę nad kotwicami zewnętrznych linków przychodzących może to nie oznaczać zbyt wiele dobrego. Pingwin – który jest obecnie częścią podstawowego algorytmu Google penalizuje strony które próbują manipulować rankingami budując linki z kotwicami bogatymi w słowa kluczowe.
Na szczęście większość ludzi linkuje w naturalny i odpowiedni sposób. Jeśli twój artykuł dotyczy x, to szanse na to że ktoś linkuje z anchor textem bliskim tematyce x są dość wysokie.
5. Trafność
Backlinki są w rzeczywistości głosami. Jeśli witryna linkuje do ciebie w naturalny sposób, oznacza to że zyskujesz wartościowy głos. Ale nie wszystkie z tych głosów są równe. Linkowanie z podstrony czy strony internetowej ma spore znaczenie. Pozwólcie że wyjaśnię to z analogią.
Powiedzmy że chcesz wynająć firmę cateringową na swój ślub. Dwóch twoich znajomych poleca dwie różne firmy. Obu swoich przyjaciół traktujesz na równi. Ale jeden z nich jest księgowym, a drugi kucharzem. Komu ufasz? To oczywiste – szefowi kuchni.
Podobnie mają się rzeczy w świecie wirtualnym. Jeśli jesteś firmą cateringową i masz link z bloga z jedzeniem, to prawdopodobnie będzie to miało większe znaczenie niż link z bloga finansowego. Ale czy Trafność jest ważniejsza niż „Autorytet”? Aby spróbować odpowiedzieć na to pytanie zacytujemy kilku specjalistów SEO. Pytanie brzmi:
Czy wolelibyście mieć link z wysokim autorytetem o niskim znaczeniu tematycznym lub link o niskim autorytecie, ale z dużą Trafnością?
Oto ich odpowiedzi:
Preferuję Trafność, ale powiedziałbym, że moja odpowiedź będzie zależała głównie od celu. Jeśli chcesz szybko uzyskać lepsze rankingi – pewnie wybiorę wysoki autorytet / niską Trafnością. Jeśli moim celem byłby stały, rosnący ranking / ruch / konwersje – poszedłem w stronę Trafności.
Julie Joyce, Founder Link Fish Media
Wracam do tego i myślę, że kontekst ma duże znaczenie (tj. Konkurencyjność w internecie, autorytet strony itp.). Jednakże, przez większość czasu korzystałem z autorytatywnych linków. Szczególnie na konkurencyjnych rynkach trudno jest znaleźć pozycję bez autorytetu (niezależnie od tego, jak istotne są moje inne linki). Mogę zapudrować niektóre problemy związane z trafnością, optymalizując słowa kluczowe, linki wewnętrzne itp.
Paul May, współzałożyciel Buzzstream
Jeśli klient musi wzmocnić stronę główną odkryłem, że linki o wyższym DR (nawet jeśli nie są bardzo Trafne) mają tendencję do wzmacniania pozycji w rankingu. Jeśli jednak ruch jest równy a celem kampanii jest kierowanie ruchu i konwersji, to skłaniam się ku linkowi tematycznemu z niższym autorytetem.
Robbie Richards, założyciel RobbieRichards.com
6. Ruch
Ahrefs dokonał analizy 10 najlepszych rankingów dla 44 589 słów kluczowych i znalazł wyraźną korelację między najwyżej ocenionymi stronami a sumą ruchu organicznego do stron odsyłających.
Sugeruje to, że linki ze stron o dużym ruchu organicznym mają większą wagę niż linki ze stron o małym lub zerowym ruchu organicznym.
Możesz zobaczyć szacowany ruch organiczny na dowolnej stronie w Ahrefs Site Explorer.
Jeśli masz zamiar replikować linki twoich konkurentów lub prowadzisz taktykę budowania linków taką jak Skyscraper Technique, możesz szybko posortować raport według ruchu organicznego, aby ustalić priorytety i wykorzystać linki z najbardziej wartościowych stron.
Mimo że ustalanie priorytetów linków ze stron z ruchem ma sens nie ma dowodów sugerujących że linki ze stron o małym lub zerowym natężeniu ruchu są bezwartościowe. Jeśli strony łączące są istotne i mają pewien poziom „autorytetu” to zdecydowanie powinieneś z nich linkować.
Dlaczego linki są nadal czynnikiem rankingującym?
Biorąc pod uwagę że PageRank ma około dwudziestu lat można się zastanawiać dlaczego linki nadal są tak krytycznym czynnikiem rankingu w 2020 roku.
Powód jest prosty: pozostają jednym z najtrudniejszych do zmanipulowania.
Chociaż istnieją pewne podejrzane sposoby uzyskiwania linków zwrotnych (np. Kupowanie ich), zyskanie wysokiej jakości łączy jest zazwyczaj dość trudne. Ludzie zazwyczaj nie prowadzą do treści, chyba że mają jakąś wartość dla użytkowników.
Nie związane z linkami czynniki OFF-PAGE
SEO poza stroną odnosi się do wszystkiego co dzieje się poza Twoją witryną i co może wpływać na rankingi wyszukiwarek. Budowanie linków jest najbardziej oczywistym tego przykładem ale oprócz linków istnieje wiele innych czynników,
Jeśli jesteś lokalną firmą która chce uzyskać lokalnie dominującą pozycję powinieneś zwrócić szczególną uwagę na tę sekcję ponieważ wiele z poniższych czynników jest specyficznych dla lokalnego SEO. Czynniki te są oznaczone (*).
1. NAP citations*
NAP citations to wzmianki o Twojej firmie w Internecie w których wyświetlana jest również nazwa firmy, adres i numer telefonu – określane zbiorczo jako NAP (nazwa, adres, telefon).
Według Moz sygnały te są jednym z najważniejszych lokalnych czynników rankingowych.
Oznacza to, że jeśli jesteś lokalną firmą i chcesz pozycjonować się lokalnie, w regularnych wynikach wyszukiwania organicznego – to Citations są kluczowe.
Ważne jest również aby informacje o NAP były jak najbardziej spójne między sobą ponieważ pozwala to Google skutecznie powiązać te rzeczy jako część Twojego profilu online.
2. Brand Mentions
Wzmianki o marce mogą występować w postaci linku bądź innej formie. Linkowe Brand Mentions mają wartość SEO z oczywistych powodów, ale co z tymi bez linków?
Google wspomina pośrednio o poza linkowych Brand Mentions w jednym ze swoich patentów w którym odnosi się do systemu efektywnego zestawiania linków ekspresowych (odnośników) i domniemanych linków (wzmianki o linkach).
Oto fragment tego patentu:
Łącze ekspresowe np. Hiperłącze, jest łączem zawartym w zasobie źródłowym, za pomocą którego użytkownik może przejść do zasobu docelowego. Domniemane łącze to odwołanie do zasobu docelowego, np. Cytat do zasobu docelowego, który jest zawarty w zasobie źródłowym, ale nie jest wyraźnym łączem do zasobu docelowego.
W tym miejscu Google mówi: „Hej, wiemy, że ludzie często cytują treści bez linkowania i uważamy, że takie wzmianki zasługują na uwzględnienie w naszym algorytmie rankingu wraz z Brand Mentions”.
Ma to sens. Jedyna prawdziwa różnica między linkowym i bez linkowym Brand Mentions polega na tym że jedno jest klikalne, co może skutkować większym ruchem polecającym.
Jeśli więc Brand Mentions są prawdopodobnie czynnikiem rankingowym jak uzyskać ich więcej?
Oto kilka sposobów:
- Napisz guest posts
- Bądź gościem w podcastach
- Poprość o pomoc bloggerów
- Zbuduj viral
Możesz także użyć narzędzi takich jak Google Alerts lub Ahrefs Alerts aby śledzić nowe wzmianki o konkurentach. Na przykład, jeśli pracowałeś dla MailChimp możesz skonfigurować alerty dla nowych wzmianek o konkurentach takich jak ConvertKit i ActiveCampaign.
Brand Mentions z linkiem > Brand Mentions bez linku
Google może być w stanie przypisać pewną wartość do Brand Mentions bez linku ale zdecydowanie wyższą wartość mają te linkowe – nawet jeśli tylko dla ruchu polecającego.
3. Google Moja firma *
Google Moja Firma (GMB) to darmowy profil biznesowy od firmy Google.
To te profile które znajdują się w wynikach „snack pack” Google, które widać na górze wyników wyszukiwania w przypadku zapytań z intencją wyszukiwania lokalnego.
Samo zgłoszenie swojego profilu GMB nie wystarczy.
Moz odkrył że zoptymalizowany profil Google Moja Firma jest najważniejszym czynnikiem rankingującym w wynikach “snack pack” i czwartym najważniejszym czynnikiem w regularnych lokalnych wyszukiwaniach organicznych.
Krótko mówiąc, jeśli chcesz pozycjonować się w wynikach wyszukiwania lokalnych zapytań (np. „Hydraulik blisko mnie”), to przejęcie i optymalizacja profilu GMB jest najważniejszym elementem Twoich działań OFF-PAGE SEO
4. Recenzje *
Moz stwierdził że recenzje są trzecim najważniejszym czynnikiem w rankingu wyników Google „snack pack” i piątym najważniejszym czynnikiem w rankingu w lokalnych wyszukiwaniach organicznych.
Ogólnie rzecz biorąc: im więcej pozytywnych i autentycznych recenzji masz w swoim profilu Google Moja Firma i na zaufanych witrynach zewnętrznych tym wyższe prawdopodobieństwo, że zajmiesz pozycję w tzw. „paczce z przekąskami”. Negatywne opinie mają odwrotny skutek.
W tym samym badaniu stwierdzono również że „autorytet stron internetowych osób trzecich, na których obecne są recenzje”, wpływa na regularne lokalne rankingi organiczne.
5. Sygnały społecznościowe
Oficjalne stanowisko Google jest takie, że tzw. social signals nie są bezpośrednim czynnikiem rankingowym.
Więc kto ma rację? Nasz werdykt: Prawdopodobnie Google.
Głównym powodem jest to, że łatwo jest manipulować sygnałami społecznościowymi. Możesz kupić tysiące akcji społecznościowych za kilka dolarów na stronach takich jak Fiverr. Ogólnie rzecz biorąc rzeczy które można łatwo manipulować, nie dają wiarygodnych wskaźników rankingowych.
Powiedziawszy to nie ma jednak wątpliwości, że prawdziwe social signals mają pozytywny wpływ na rankingi – choć pośredni. Czemu? Ponieważ realne social signals prowadzą do większej ilości twoich treści a więcej osób prowadzi do większej liczby linków, Brand Mentions i wszystkich innych czynników SEO które mają bezpośredni wpływ na rankingi.
Końcowe przemyślenia
OFF-PAGE SEO może wydawać się trudniejsze niż pozycjonowanie stron ponieważ wiele czynników poza stroną nie jest całkowicie pod twoją kontrolą. Im trudniej coś pozyskać tym bardziej wiarygodny jest czynnik rankingowy.
Należy również zauważyć że tradycyjne działania marketingowe online i offline mogą pośrednio wpływać na wiele z powyższych czynników.
Na przykład kiedy Tesla wyprowadził samochód w kosmos w 2018 r. odnotowano znaczny wzrost liczby opublikowanych artykułów online w których o niej wspominano.
Wiele z tych witryn zawierało również linki do tesla.com z ich artykułów.
Chociaż uruchomienie samochodu w kosmosie raczej nie będzie opłacalnym wyczynem marketingowym dla większości firm nie musi tak być. Są szanse że nie potrzebujesz tysięcy linków lub Brand Mentions więc działania marketingowe offline na mniejszą skalę działają dobrze dla mniejszych firm.
Daj mi znać w komentarzach lub na Facebooku jeśli masz jakieś wątpliwości.
Zostaw odpowiedź