Pewnie sporo czytałeś o linkowaniu wewnętrznym. Niemal wszyscy o tym mówią. Ale co tyle zamieszania? Czy naprawdę powinniśmy się przejmować? Jak realizować ten proces skutecznie? Jest sporo pytań, na które należy sobie odpowiedzieć.
Dzisiaj dokonamy analizy najlepszych strategii. Zajmujemy się tym od lat. Jeśli szukasz strategii, która poprawi pozycję Twojej witryny – warto rozpocząć od linkowania wewnętrznego.
1. Co To Jest Linkowanie Wewnętrzne
Linki wewnętrzne to proces konsolidowania hiperłącza między dwiema podstronami w obrębie tej samej witryny. Działa to podobnie jak linki zwrotne. Łącząc się z inną witryną, nazywamy je linkami zewnętrznymi. Właściwa strategia linkowania wewnętrznego może zwiększyć twoją pozycję w rankingu. Dzieje się tak z dwóch powodów:
A) Pomagasz wyszukiwarkom zrozumieć strukturę swojej witryny, sposób interakcji między różnymi podstronami oraz prezentujesz, które są naprawdę ważne.
B) Pomagasz użytkownikom poruszać się po witrynie i utrzymujesz ich uwagę, dostarczając odpowiednie treści. To przesyła wyszukiwarkom istotny sygnał, że Twoja witryna jest dobrze zaprojektowana zaspokajając oczekiwania użytkownika.
Google lepiej traktuje platformy, które prowadzą naturalne linkowanie wewnętrzne. Nie chodzi tylko o czynniki rankingowe w algorytmie – nasz klient po prostu lepiej czuje się na takiej stronie.
Oczywiście to tylko powierzchowność. Jest wiele rzeczy, które należy wziąć pod uwagę podczas planowania. Jednak, chociaż może się to wydawać trudne, w końcu dowiesz się, że linkowanie wewnętrzne jest w rzeczywistości bardzo proste.
2. Podstawy Linkowania Wewnętrznego
Aby móc wdrożyć dobrą i skuteczną strategię linkowania wewnętrznego, musimy najpierw zrozumieć fundamenty. Kiedy już ją stworzysz – warto pamiętać, aby miała ręce i nogi.
2.1 Struktura I Hierarchia
Struktura jest fundamentalnym elementem dobrze zbalansowanej strony internetowej. Prawie zawsze powiązana jest z linkami wewnętrznymi. Wyszukiwarki wykorzystują linki wewnętrzne do indeksowania Twojej witryny.
Po zarejestrowaniu nowej domeny, jej organizacji i strukturyzacji do wyszukiwarek można wysłać żądanie jej przeszukania i zindeksowania. Wyszukiwarki uzyskują dostęp i indeksują stronę główną, analizują ją, notują to, co jest ważne dla jej rankingu i szukają linków. Kiedy je znajdą uzyskują dostęp do kolejnej strony. Proces jest powtarzany, dopóki wyszukiwarki nie zindeksują całości.
Struktura linków ma tutaj kluczowe znaczenie. Twoja strona główna znajduje się na samej górze. Wszystkie podstrony zwykle prowadzą właśnie do niej biorąc pod uwagę, że nagłówek i logo jest hiperłączem.
W przypadku witryn informacyjnych struktura linków jest dość prosta. Adresy URL artykułów zwykle znajdują się zaraz po domenie głównej. Większość blogów i witryn z wiadomościami ma również hierarchię kategorii, która może być mniej lub bardziej istotna dla webmasterów. Powiązanie zwykle ma miejsce tylko między artykułami i kilkoma dodatkowymi stronami.
Następnie mamy w pełni hierarchiczne strony internetowe, takie jak sklepy internetowe i serwisy firmowe. Czasami także lokalne firmy. Witryna o hierarchicznej strukturze nie powinna umieszczać mało istotnych kategorii obok tych ważnych jako rodzeństwa, ale raczej jako ich dzieci. Dzięki temu dokonujemy odpowiedniej priorytetyzacji.
Weźmy przykład dla sklepu muzycznego, gdzie są kategorie dla różnych instrumentów, a także akcesoria dla każdego z nich:
Opcja pierwsza:
przykład.pl/gitary/
przykład.pl/pianina/
przykład.pl/perkusja/
przykład.pl/akcesoria-gitara/
przykład.pl/akcesoria-piano/
przykład.pl/akcesoria-bębnowe/
Hipotetycznie mógłbym też po prostu skorzystać z przykład.pl/kategoria/akcesoria gdzie zmiksowałbym wszystkie akcesoria.
Opcja druga:
przykład.pl/gitary
przykład.pl/gitary/akcesoria
przykład.pl/pianina
przykład.pl/pianina/akcesoria
przykład.pl/perkusja
przykład.pl/perkusja/akcesoria
Jak myślisz, która opcja wygląda lepiej: zarówno dla ludzi, jak i dla wyszukiwarek? Opcją druga! W zależności od platformy, na której prowadzisz sklep internetowy, mogą pojawić się pewne problemy. Adresy URL są często bardzo uparte i trudne do skonfigurowania.
Nie znam się na innych platformach, ale dużo pracuję z WordPressem i wiem, co się dzieje. WordPress działa z unikalnymi ślimakami, więc każda strona „akcesoriów” będzie miała unikalny identyfikator. W tym przypadku będą to akcesoria, akcesoria-2, akcesoria-3 i tak dalej. Będzie to również widoczne w adresach URL, więc wyniki dla Opcji 2 będą następujące:
przykład.pl/gitary/
przykład.pl/gitary/akcesoria/
przykład.pl/pianina/
przykład.pl/piana/akcesoria-2/
przykład.pl/perkusja/
przykład.pl/perkusja/akcesoria-3/
Aby ominąć te reguły, musimy użyć przepisywania adresów URL. Jeśli jesteś dobry w kodowaniu, możesz nauczyć swój motyw/wtyczkę (w tym przypadku WooCommerce), aby robił to automatycznie. Można to również zrobić za pomocą pliku .htaccess w instalacji WordPressa. Jednak znacznie łatwiejszą opcją byłoby użycie wtyczki, która może przepisywać adresy URL. Innym częstym problemem są duplikaty treści.
Jeśli masz jeden produkt w wielu kategoriach i używasz hierarchicznych adresów URL dla produktów, w efekcie będziesz mieć tę samą treść pod wieloma adresami URL.
Aby temu zapobiec, WordPress i WooCommerce używają oddzielnych prefiksów dla kategorii i produktów. Jeśli jednak nie masz tony produktów i masz 100% pewności, że produkty nie będą w wielu kategoriach, zdecydowanie możesz dodać je do adresu URL kategorii i rozszerzyć.
Podążając za tą hierarchiczną strukturą, częstym błędem w wewnętrznej strukturze linków jest to, że ludzie zapominają linkować do stron głównej kategorii od swoich dzieci. Tworząc strony internetowe, budujemy piramidę od góry do dołu i zapominamy, że tak naprawdę najważniejsze są strony na górze. Do tej pory łączyliśmy tylko rodziców z dziećmi. Jednak, aby naprawdę wskazać, że kategorie nadrzędne są najważniejsze, musimy się z nimi połączyć.
Tutaj przydają się Breadcrumbs. Jeśli nie wiesz, czym one są, oto przykład:
Korzystając z Breadcrumbs, możesz płynnie łączyć wszystkie mniej istotne podkategorie z ważnymi kategoriami – zoptymalizowanymi pod kątem słów kluczowych o dużej liczbie wyszukiwań. Powinieneś aktywować Breadcrumbs w opcjach swojego motywu. Istnieje wiele dostępnych wtyczek.
Tworząc dobrą strukturę hierarchiczną dla swojego sklepu zwiększasz szansę na sukces. Warto również wdrożyć bloga i strategię content marketingu na swojej platformie eCommerce. Dzięki temu możesz zyskać dużo więcej. Posiadanie bloga i tworzeniu na nim niesamowitych treści pozwala go promować, uzyskiwać linki zwrotne, a następnie budować sieć naczyń połączonych ze stronami kategorii.
Szybka wskazówka: możesz również zaimplementować mapę witryny, która pasuje do struktury. Google nie zawsze tam zagląda, ale może to być ruch, który będzie bardzo pomocny w przypadku naprawdę sporych witryn.
3. Boilerplate vs. Unikalny Kontent
Boilerplate to treść, która jest lub może się powtarzać na wielu stronach. Zwykle jest podzielona na 3 kategorie: nagłówek, stopka i paski boczne.
Sekcja nagłówka znajduje się zawsze na górze strony. W naszym przypadku jest to ta sekcja:
Jak widać, zawiera linki do niektórych z naszych najważniejszych stron kategorii.
Na dole mamy sekcję stopki:
Na samym dole podajemy również link do naszych 5 najnowszych artykułów z bloga, aby dać im wstępny impuls. Podajemy również linki do odpowiednich lokalizacji dla naszych użytkowników, takich jak kontakt. Tutaj możesz na przykład dodać link do mapy witryny.
W przypadku naprawdę dużej, hierarchicznej witryny, linki w stopce mogą być niebezpieczne. Nie umieszczaj tam wszystkich kategorii. Wstawiaj tylko te najważniejsze. Jeśli masz ochotę dodać je wszystkie, podziel je na kawałki na różnych podstronach.
BMW wykonuje naprawdę świetną robotę przy linkowaniu wewnętrznym. Właśnie dlatego zajmują tak wysoką pozycję we wszystkich słowach kluczowych związanych z sprzedażą samochodów, mimo że w większości korzystają ze stron przejściowych. Na naszej stronie nie mamy paska bocznego, ale jestem pewien, że widziałeś wiele takich pasków na innych stronach. Zwykle zawierają linki do najnowszych artykułów i komentarzy, ale powinny również zawierać przydatne linki nawigacyjne i linki do bardzo ważnych treści filarowych.
Treść Boilerplate powinna zawierać linki do najważniejszych części Twojej witryny. Tych, które naprawdę przydadzą się użytkownikom. Zwłaszcza do poruszania się po witrynie. Często jest to niebezpieczne, ponieważ ludzie próbują tego nadużywać tworząc linki do ważnych stron. Takie praktyki są karane przez Google.
Unikalna treść to w zasadzie rzeczywista zawartość strony. Znajduje się między nagłówkiem, stopką i paskami bocznymi. Czasami może zostać zduplikowany w wielu adresach URL, ale Google tego nie zaleca, a duże ilości zduplikowanych treści mogą znacznie zaszkodzić Twojej witrynie i jej pozycji w rankingach.
Unikalna treść może zawierać dowolne linki. Są bardzo cenne, ponieważ mogą być odpowiednie pod względem tematycznym. Jednak zawsze powinny być bardziej odpowiednie dla użytkownika niż dla wyszukiwarek. Upychanie linków tu i tam niewiele pomoże.
4. Wydajność Strony Wewnętrznej
Jak zapewne wiecie, im więcej linków zwrotnych ma strona, tym bardziej jest wartościowa, a także – tym większą wartość może przekazać innej stronie poprzez link wychodzący. Taki sygnał SEO jest bardzo ważny dla Google i będzie trwał przez długi czas (chociaż inne wyszukiwarki, takie jak Yandex, nie używają już linków jako sygnału).
Oto wideo Matta Cuttsa (byłego szefa ds. spamu @ Google) wyjaśniającego wartość linków i Link Juice w kontekście rankingu. Ważne jest, aby mieć dobrą strategię budowania linków, szczególnie w wysoce konkurencyjnych niszach.
W podobny sposób działają linki wewnętrzne. Im więcej z nich prowadzi do jednej strony, tym większa jest wartość tej strony w całej hierarchii. Jeśli masz stronę z 30 linkami wewnętrznymi, które do niej prowadzą, będzie ona miała większą wartość niż strony zawierające tylko 10 linków wewnętrznych. Jeśli linkujesz do innej strony z tej strony z 30 linkami wewnętrznymi, przekaże to większą wartość niż linkowanie z tych, które mają tylko 10 linków.
Bardzo przydatne są również linki zwrotne (z innych stron internetowych). Na przykład, jeśli masz 10 linków zwrotnych do jednej strony, ale 0 linków zwrotnych do innej, możesz połączyć się z pierwszej strony z drugą, aby przekazać część tego kapitału linków we własnej witrynie.
Linki zwrotne są poza naszym zasięgiem i wszyscy wiemy jak trudno je pozyskać w naturalny sposób. Zacznij od tego, nad czym masz kontrolę i buduj swoją drogę w górę. Odpowiednia kombinacja linków zwrotnych i linków wewnętrznych jest prawdziwym kluczem do sukcesu.
5. Liczba Linków Wewnętrznych
Jak z każdą strategią bądź metodą postępowania niektóre rzeczy mogą być nadużywane. Google surowo karze sztuczną aktywność – w tym linkowanie wewnętrzne. Nie ma ogólnej zasady, jeśli chodzi o liczbę linków, które możesz mieć na stronie. Może to jednak sprowadzać się do rozmiaru witryny. Nie powinieneś więc dodawać zbyt wielu linków.
Ogólnie rzecz biorąc, normalny stosunek to 10-15 linków na każde 1000 napisanych słów. Jednak liczba ta może dość szybko wzrosnąć. Nawet 200-250 linków na stronę może być przyzwoitą ilością na bardzo dużej witrynie. Wszystko, co może wyglądać podejrzanie, również dla użytkowników i wyszukiwarek – naraża nas na niebezpieczeństwo.
Jednak warto wziąć pod uwagę, że wartość, jaką przekazuje strona, jest dzielona między liczbę linków, którą zawiera. Jeśli hipotetyczna wartość na danej podstronie to 10. Masz 5 linków na tej stronie, każdy link będzie miał wartość 2.
6. Używanie I Ryzyko Tekstów Kotwic
Teksty zakotwiczeń to frazy, które użytkownicy widzą po kliknięciu hiperłącza. Jest to fraza, która jest zwykle podświetlona na niebiesko, ale może to być inny kolor, w zależności od projektu strony (w naszym przypadku jest to kolor fioletowy).
Przykład: <a href=”http://site.com/page/”>To jest tekst kotwicy</a>
Podobnie jak w przypadku zwykłych linków zwrotnych, teksty zakotwiczeń powinny używać słów kluczowych, ponieważ mówią, o czym jest ten link i pomagają stronom w rankingu wyżej dla tych słów kluczowych. Jednak próba nadużywania tego może wpędzić Cię w kłopoty. To samo dotyczy linków wewnętrznych.
Szybka wskazówka: linki do obrazów mogą również uwzględniać linki wewnętrzne. W takim przypadku atrybut alt będzie tekstem zakotwiczenia tego linku. Jednak linki tekstowe są bardziej powszechne.
7. Znaczenie Trafności
Google w ostatnim czasie kładzie duży nacisk na wrażenia użytkownika. Nie zapełniaj swoich stron bezużytecznymi linkami. Jeśli nie służą czytelnikowi, lepiej obejść się bez nich. Wykorzystaj 3 odmian słowa kluczowego w zakresie 100-150 słów. Google wie, że próbujesz manipulować. Grozi ci surowa kara.
Połącz ze sobą odpowiednie posty z odpowiednimi tematami i unikaj zbyt częstego wykorzystywania tekstów kotwic. Jeśli opracowujesz temat, który jest wymagany do lepszego zrozumienia wyrażenia, możesz użyć tekstów zakotwiczenia w dopasowaniu ścisłym. Tak naprawdę nie chcesz rozwijać tego tematu i wyjaśniać, co on tam oznacza, ponieważ większość twoich czytelników już to wie. Ale dla tych, którzy mogą być nowi i nie wiedzą, co to jest, podaj link do wyjaśnienia.
Dobrze jest mieć teksty zakotwiczeń, które pasują do słów kluczowych, dla których próbujesz ustawić pozycję, ale nie przesadzaj. Aby uciec, możesz napisać na przykład „Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z tym artykułem o Wyrażeniu słowa kluczowego”, gdzie pogrubiona część reprezentuje rzeczywisty tekst kotwicy hiperłącza.
8. Dofollow I Nofollow
Kiedy tworzysz połączenie między swoimi stronami, warto upewnić się, że są to linki dofollow. Właściwie nie ma czegoś takiego jak tag dofollow. Link dofollow to zwykły link, pozbawiony tagu nofollow. Normalny link przekazuje kapitał/wartość.
Przykład linku dofollow: <a href=”http:/site.com/page/”>Tekst zakotwiczenia</a>
Tag linku nofollow określa wyszukiwarkom, że nie należy przekazywać kapitału wartości i że głos już się nie liczy.
Przykład linku nofollow: <a href=”http:/site.com/page/” rel=”nofollow”>Tekst zakotwiczenia</a>
Biorąc przykład powyżej, jeśli hipotetyczna wartość wynosi 10 i na stronie znajduje się 5 linków, ale 3 z nich mają tag nofollow, to każdy z pozostałych dwóch otrzyma wartość 5. Google wprowadziło jednak modyfikacje dzieląc wartość niezależnie od tego, czy zastosowano tag nofollow. Zmienia to więc postać rzeczy.
Są jednak miejsca, w których warto korzystać z wewnętrznych linków nofollow. Dzieje się tak, gdy łączysz się ze stroną w swojej witrynie, która posiada metatag noindex. Dobrym przykładem mogą być strony logowania. Po co zawracać sobie głowę ich nieobserwowaniem? Czy ten kapitał nie zostałby zmarnowany? Cóż, jeśli nie zostanie zindeksowany, to tak naprawdę nic się nie zmarnuje. Google nawet nie spojrzy na tę treść, aby zobaczyć, jakie inne linki zawiera ta strona.
Nie wiem jak wy, ale byłbym bardzo wkurzony, gdyby ktoś powiedział do mnie „Hej, yo Google, sprawdź ten niesamowity link!” a potem „HA HA, żartuję! Nie indeksuj tego, głupku!”
Szybka wskazówka: zawsze dobrze jest używać źródeł względnych ( /kontakt/ ) zamiast bezwzględnych ( https://seochess.pl/kontak/) podczas tworzenia linków we własnej witrynie. Może się to przydać, jeśli kiedykolwiek zmienisz swoją domenę.
9. Przewodnik Krok Po Kroku – Linkowanie Wewnętrzne
Biorąc pod uwagę, że znasz już podstawy i nie będziesz popełniać błędów, możesz rozpocząć linkowanie na własnej stronie. Zobaczmy więc jak to zrobić krok po kroku.
Krok 1. Mapuj Wszystko
Jeśli nie robiłeś tego wcześniej – trzeba zacząć od planu. Zwłaszcza jeśli masz dużą stronę internetową. Aby to zrobić, potrzebujesz pliku Excel lub arkusza kalkulacyjnego Google. Możesz dodać inne nagłówki, które Twoim zdaniem mogą być istotne, ale pozostańmy przy tych:
– Tytuł strony
– URL
– Główne słowo kluczowe
– Inne słowa kluczowe
– Strony do linków
– Tekst zakotwiczenia
Dodaliśmy tylko jedną stronę jako przykład, ale aby uzyskać lepsze wyniki, należy dodać ich znacznie więcej. W razie potrzeby możesz podzielić mapowanie na wiele arkuszy (na przykład na kategorie). Jeśli masz naprawdę dużą witrynę internetową, warto to zrobić.
Krok 2. Badanie Słów Kluczowych
Naszym celem jest wyciągnąć słowa kluczowe z samego tytułu. Możesz także wyciągnąć je z nagłówków, a nawet samej treści. Jeśli chcesz, możesz użyć Eksploratora słów kluczowych dowolnego narzędzia (Ahrefs, Semstorm) aby znaleźć więcej pomysłów. Inną opcją jest Planer słów kluczowych Google.
Kluczem jest wymyślenie słów kluczowych, które pomogą Ci znaleźć treści, do których dany artykuł będzie odpowiedni. Zobacz, jak dodałem „monitorowanie” jako odpowiednie słowo kluczowe w artykule Google Analytics. Możesz także użyć odmian, takich jak „monitoruj” lub „monitoruj ruch”.
Krok 3. Przeszukaj Swoją Witrynę
Teraz nadszedł czas, aby wykorzystać wszystkie starsze artykuły, które połączymy z tymi najnowszymi. Możesz to zrobić na dwa sposoby:
A) Pierwszym z nich jest wykorzystanie panelu – znajdź wpis w „Moje Wpisy”.
B) Przeszukiwanie strony internetowej – znajdź opcję wyszukaj i wpisz określoną frazę bądź tytuł artykułu
Po zidentyfikowaniu artykułów, z których chcesz utworzyć link, przejrzyj je, aby znaleźć odpowiednią sekcję i zmapuj je wraz z odpowiadającym im tekstem kotwicy:
Jeśli Twoja witryna nie ma funkcji wyszukiwania (trudno w to uwierzyć… ale wszystko jest możliwe), możesz wykorzystać Google do tego celu. Warto pamiętać, aby nasze strony były indeksowane. Użyj operatora wyszukiwania site: twojadomena.pl, a następnie słowa kluczowego, którego szukasz. Po zakończeniu mapowania możesz zacząć dodawać łącza.
Krok 4. Połącz Z I Do Nowych Stron
Za każdym razem, gdy publikujesz coś nowego, zamieszczaj linki do starszych artykułów związanych z danym tematem. Lepiej zrobić to od razu, na miejscu. W ten sposób nie zapomnisz, do czego chciałeś utworzyć link. Pamiętaj jednak aby sprawdzić na samym końcu, czy możesz dodać więcej linków. Poświęć również trochę czasu na szybkie wykonanie powyższego procesu. Użyj kilku słów kluczowych, aby zidentyfikować odpowiednie artykuły, a następnie połącz je z nowym artykułem.
Krok 5. Pobierz I Zrenderuj
Po każdej sesji linkowania wewnętrznego pamiętaj, aby wysłać swoje strony do indeksowania. Dzięki temu Google ponownie przyjrzy się Twoim stronom, aby zobaczyć wprowadzone przez Ciebie modyfikacje i lepiej zrozumie ich strukturę. Możesz to zrobić w Google Search Console, w sekcji Indeksowanie.
Szybka wskazówka: jeśli dopiero zaczynasz tworzenie witryny, postępuj zgodnie z trzema ostatnimi krokami za każdym razem, gdy publikujesz nową treść, a pozostałe kroki możesz pominąć.
10. Wniosek
Pomiar wyników jest ostatnim krokiem prawidłowego wdrożenia strategii wewnętrznego linkowania. Nie można powiedzieć, że coś naprawdę działa, dopóki nie zmierzymy wyników. Aby to zrobić, musisz porównać pozycję swojej witryny przed i po wdrożeniu strategii. Możesz to zrobić za pomocą narzędzia Rank Tracker CognitiveSEO. Możesz również użyć Google Analytics do monitorowania ruchu.
Badanie będzie sensowne, jeśli zaimplementujesz bardziej zmasowaną akcję i odizolujesz ją od innych strategii SEO. Jeśli posiadasz już sporo linków i robisz to od początku, prawdopodobnie nie zobaczysz dużej różnicy. Dlatego testy powinny być prowadzone w izolacji.
Operacja ta nie jest trudne do zaimplementowania. Może wywołać ból głowy, jeśli masz milion stron internetowych. Ale zdecydowanie warto.
Jakie masz doświadczenia z linkowaniem wewnętrznym? Czy odniosłeś sukces? Czy zauważyłeś jakąkolwiek różnicę? Chętnie poznamy Twoją opinię.
Zostaw odpowiedź