Dzisiaj poruszymy istotny problem związany z indeksowaniem treści przez Google. Często otrzymujemy bowiem pytania – jak poprosić roboty, aby dokonały crawlingu i ponownej indeksacji?
Jeśli postawiłeś nową stronę, zaktualizowałeś jej treść lub zmodyfikowałeś wiele stron bądź ich strukturę to prawdopodobnie twoim kolejnym krokiem będzie aktualizacja treści w SERPach.
1. Nie Panikuj – Roboty Radzą Sobie Z Tym Dobrze!
Roboty Google całkiem nieźle sobie radzą jeśli chodzi o skanowanie nowych treści. Pomyślmy na przykład o nowym artykule umieszczonym na dużej domenie – wyszukiwarka przeszuka i zindeksuje wszelkie zmiany dość szybko dzięki naturalnemu ruchowi i linkom z całej sieci, które zaalarmują algorytmy.
Jednak w przypadku większości witryn dobrą praktyką jest udzielenie Google niewielkiej pomocy przy indeksowaniu.
Można to osiągnąć za pomocą jednego z poniżej opisanych narzędzi. Każde z nich jest mniej lub bardziej odpowiednie w zależności od tego czy chcesz, aby Google ponownie zindeksowało pojedynczą stronę lub ich więcej.
Indeksowanie treści przez Google jest określone przez algorytmy systemowe. Uwzględniają one wymagania użytkowników i kontrole jakości. Przed rozpoczęciem tego procesu należy zwrócić uwagę na dwie rzeczy:
– Żadne z tych narzędzi nie może zmusić Google do natychmiastowego rozpoczęcia indeksowania Twojej witryny. Musisz być cierpliwy.
– Szybsze i bardziej wszechstronne indeksowanie witryny nastąpi jeśli treść jest świeża, oryginalna, użyteczna, łatwa w nawigacji i zawiera linki z innego miejsca w sieci. Narzędzia te nie mogą zagwarantować, że Google uzna Twoją witrynę za odpowiednio zoptymalizowaną. I nie powinny być używane one jako alternatywa dla publikowania treści, które stanowią wartość dodaną dla ekosystemu internetowego.
2. Jak Wpłynąć I Poprosić Google O Indeksację Treści?
Narzędzie Google Fetch to najbardziej logiczny punkt wyjścia w przypadku natychmiastowej potrzeby indeksacji. Potrzebne będzie konto Google – stamtąd zostaniesz poproszony o „dodanie usługi”, którą następnie będziesz musiał zweryfikować. Wszystko to jest dosyć proste.
Po umieszczeniu odpowiedniej usługi na koncie narzędzi dla webmasterów możesz „pobrać” dowolny adres URL powiązany z tą usługą. Jeśli Twoja witryna jest dostępna do pobrania (możesz też sprawdzić, czy wyświetla się poprawnie), możesz przesłać ją do indeksu Google.
To narzędzie umożliwia również przesłanie pojedynczego adresu URL („Indeksuj tylko ten adres URL”) lub wybranego adresu URL i wszelkich stron, do których prowadzi bezpośrednio („Indeksuj ten adres URL i jego bezpośrednie linki”). Chociaż obie te prośby mają swoje własne ograniczenia; 10 dla pierwszej opcji i 2 dla drugiej.
Być może słyszałeś również o narzędziu Google do dodawania adresu URL.
Potraktuj to jako prostszą wersję powyższego systemu. Jest to wolniejsze, prostsze narzędzie bez funkcjonalności i wszechstronności funkcji Fetch. Ale nadal istnieje, więc – jak się wydaje – nadal warto dodać swój adres URL.
Możesz także użyć opcji dodaj adres URL w przypadku samego konta Google, zamiast dodawać i weryfikować usługę w Narzędziach dla webmasterów. Po prostu dodaj swój adres URL i kliknij aby upewnić się, że usługa nie jest robotem!
2.1 Dodaj mapę witryny
Jeśli aktualizowałeś wiele stron w domenie lub zmieniłeś strukturę witryny, dodanie mapy witryny do Google jest najlepszą opcją.
Podobnie jak Pobierz jako Google, musisz dodać mapę witryny za pomocą konsoli wyszukiwania dla webmasterów.
Po wygenerowaniu lub utworzeniu mapy witryny: w narzędziach dla webmasterów wybierz domenę w której się ona pojawia, wybierz „indeksuj” / „mapy witryn” / „dodaj / testuj mapę witryny”, wpisz jej adres URL (lub, jak widać, domenę URL z dołączonym tekstem sitemap.xml) i „wyślij”.
Jak wskazałem we wstępie do tego artykułu.
Google całkiem dobrze radzi sobie z pobieraniem i indeksowaniem sieci, ale udzielanie pająkom pomocy w ich pracy pozwala na szybsze rankowanie.
Dodanie swojej usługi do Narzędzi dla webmasterów, uruchomienie Google Analytics, a następnie użycie powyższych narzędzi jest podstawą do tego, aby Twoja witryna została zauważona przez Google.
Ale dobra i użyteczna treść w dobrze zaprojektowanej, użytecznej witrynie sprawia że jesteś widoczny – przez Google i co najważniejsze, ludzi.
3. Ile Zajmie Indeksacja?
Jeśli twoja witryna spełnia wszystkie wytyczne dotyczące linkowania wewnętrznego, zewnętrznego oraz ma bardzo bogaty profil linków – spodziewaj się szybkiej reakcji i zmiany. Jeśli nie, poczekasz znacznie dłużej a twoja treść ulegnie aktualizacji znacznie później.
Tyczy się to zarówno bloga jak i treści na stronie. Skup się na tym, aby prośba miała właściwy cel. Jeśli poprosisz o indeksację w złym kontekście bądź bez sensu tracisz czas oraz źle zarządzasz budżetem indeksacyjnym. To poważny błąd, który może Cię sporo kosztować .
Jakie mogą być przyczyny tego, że chcesz poprosić Google o ponowną Crawling strony? Jest ich sporo.
4. Praktyczny Poradnik Jak Poprosić Google O Indeksację
Wprowadziłeś zmiany na swojej witrynie? Tak jak pokazaliśmy, możesz poprosić Google o ponowne zindeksowanie strony przy użyciu dowolnej z wymienionych metod. Warto pamiętać, że:
– Indeksowanie może zająć nawet do kilku tygodni. Zachowaj cierpliwość i monitoruj postępy korzystając z raportu „stan indeksu„
– Wszystkie opisane tutaj metody mają mniej więcej taki sam czas odpowiedzi
– Istnieje limit przesyłania poszczególnych adresów URL
Dobrze jest pamiętać, że wielokrotne żądanie ponownego zindeksowania tego samego adresu URL lub mapy witryny nie przyspieszy jego indeksowania.
4.1 Metoda Pierwsza – Użyj Narzędzia Do Sprawdzania Adresów URL
Uwaga – aby móc poprosić o zindeksowanie tą metodą musisz być właścicielem lub pełnoprawnym użytkownikiem usługi Search Console.
Użyj narzędzia do sprawdzania adresów URL, aby zażądać zindeksowania poszczególnych adresów URL. Pamiętaj, że jeśli masz dużą liczbę adresów URL, zamiast tego prześlij mapę witryny.
Aby przesłać adres URL do indeksu:
1. Przeczytaj ogólne wytyczne powyżej
2. Sprawdź adres URL za pomocą narzędzia URL Inspection tool
3. Wybierz poproś o indeksowanie. Narzędzie przeprowadzi test na żywo aby sprawdzić, czy występują problemy z indeksowaniem. Jeśli nie, strona zostanie umieszczona w kolejce. Jeśli narzędzie wykryje problemy, spróbuj je naprawić.
4.2 Metoda Druga – Prześlij Mapę Witryny
Mapa witryny to dla Google ważny sposób wykrywania adresów URL. Mapa witryny może również zawierać dodatkowe meta dane dotyczące alternatywnych wersji językowych oraz stron związanych z filmami, obrazami lub wiadomościami.
Jeśli mapa nie zmieniła się od czasu ostatniego indeksowania przez roboty, ponowne jej przesłanie nie przyniesie żadnych korzyści. Jeśli zaktualizowałeś strony w mapie witryny, oznacz je <lastmod>.
Oto różne sposoby powiadamiania Google o mapie witryny:
A. Prześlij mapę witryny korzystając z raportu o mapach witryn
B. Użyj narzędzia „ping tool„. Wyślij żądanie GET w przeglądarce lub w wierszu poleceń na ten adres, podając pełny adres URL mapy witryny. Upewnij się, że plik mapy witryny jest dostępny:
http://www.google.com/ping?sitemap=FULL_URL_OF_SITEMAP
Przykład:
http://www.google.com/ping?sitemap=https://example.com/sitemap.xml
C. Wstaw następujący wiersz w dowolnym miejscu pliku robots.txt, określając ścieżkę do mapy witryny. Znajdziemy go, gdy następnym razem Google zindeksuje Twoją witrynę:
Sitemap: http://example.com/my_sitemap.xml
5. Podsumowanie
W przypadku nowych adresów URL przesłanie mapy witryny pomoże szybciej je odkryć. W przypadku zmian treści w istniejących adresach URL możesz dostarczyć mapę witryny XML z sygnaturami czasowymi modyfikacji, aby powiadomić Google o nowej treści gotowej do ponownego zindeksowania.
Kiedy systemy Google otrzymają listę adresów URL – określą kiedy indeksować ich zawartość. Ustalone jest istnienie zasobu na serwerze (proces nazywany „weryfikacją”), a następnie treść przygotowywana jest do procesu indeksowania.
Prośba o ponowny Crawling oraz indeksację treści nie jest niczym złym. Tekst na naszej stronie często ulega modyfikacją i zmianom dlatego warto znać sztuczki i metody na to, jak ponownie go sprawdzić!
Zostaw odpowiedź