Wyszukiwanie mobilne to trend, który przyspiesza z roku na rok. Już w roku 2017 przekroczona została magiczna granica 50% ruchu mobilnego i utrzymuje się mniej więcej na podobnym poziomie aż do dzisiaj. Ale nie ma wątpliwości, że w kolejnych latach % ten będzie rósł. Korzystanie z telefonu jest po prostu prostsze i wygodniejsze.
Ostatnio sporo słyszeliśmy o indeksowaniu zoptymalizowanym pod kątem urządzeń mobilnych. To jedno z nieustannych starań Google, by odzwierciedlić zmieniające się trendy w zachowaniach użytkowników.
Ale jest też sporo niejasności skupionych wokół tematu. Co to oznacza dla przeciętnego właściciela strony internetowej? Czy musisz coś zmieniać? Co jeśli Twoja witryna jest dostosowana do smartfonów. Czy będzie to wystarczające?
W tym artykule omówię termin indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych i co oznacza to dla nas, biznesu internetowego. Odpowiem również na kilka często zadawanych pytań. Jedno jest pewne. Nadciągają wielkie zmiany.
1. Czym Jest Mobile First Indexing?
Indeksowanie mobilne jest dokładnie tym, co sugeruje sama nazwa. Mobilna wersja Twojej strony jest punktem wyjścia dla tego, co Google zawrze w swoim indeksie i podstawą do tworzenia rankingów. Jeśli monitorujesz ruch robotów indeksujących możesz zauważyć jego wzrost ze Smartphone Googlebot, a wersjami stron w pamięci podręcznej będą zazwyczaj mobilne wersje strony.
Nazywa się to optymalizacją pod kątem urządzeń mobilnych. Co ciekawe, jeśli twoja witryna nie ma wersji dostosowanej do telefonów czy smartfonów, nadal może zostać uwzględniona w indeksie. Jednak brak przyjaznego środowiska może negatywnie wpłynąć na rankingi, a konkurencja oferująca lepszą optymalizację – potencjalnie uzyska wyższą pozycję nawet w przypadku wyszukiwarek na komputerach stacjonarnych.
Można również odczytać mobile-first w taki sposób, że wersja mobilna będzie uważana za podstawową wersję Twojej witryny. Jeśli więc wersje mobilne i stacjonarne są równoważne – na przykład zoptymalizowałeś treść pod kątem MFI lub korzystasz z projektowania responsywnego – zmiana ta nie powinna (teoretycznie) mieć żadnego znaczącego wpływu na wydajność w wynikach wyszukiwania.
Stanowi to jednak fundamentalną zmianę w sposobie, w jakim Google myśli o swoim algorytmie oraz ustalaniu priorytetów w pobieraniu treści i jej indeksowaniu. Pamiętaj, że do tej pory za wersję podstawową uważano tę na PC (podobnie do kanonicznego adresu URL), a wersję mobilną jako alternatywną dla konkretnego przypadku.
Z tego powodu Google zachęcał webmasterów za pomocą oddzielnej strony mobilnej (m.domain.com) do implementacji tagów switchboard (które wskazywały na istnienie mobilnej wersji adresu URL ze specjalnym tagiem rel = alternate). Google nie musi nawet indeksować i zapisać w pamięci podręcznej wersji wszystkich stron, ponieważ może po prostu wyświetlić mobilny adres URL.
Wybór wersji PC jako podstawowej oznaczał, że witryna na komputery była traktowana jako najbardziej wszechstronna wersja strony internetowej z pełną treścią, strukturalnymi znacznikami danych, hreflang (tagi międzynarodowe ), większością linków zwrotnych itp. podczas gdy wersja mobilna mogłaby mieć lżejszą zawartość i / lub nie zawierać tego samego poziomu strukturalnego. I prawie na pewno nie otrzymałaby większości linków zwrotnych.
2. Co Powinienem Zrobić Z Mobile First Indexing?
Nie ma powodu do paniki. Jak dotąd zmiana ta znajduje się dopiero na wcześniejszych etapach testów i jest wdrażana bardzo stopniowo tylko na stronach, które Google uważa za wystarczająco gotowe.
Zgodnie z aktualnymi wskazówkami, jeśli Twoja witryna jest responsywna lub identyczna w wersji na komputery stacjonarne i urządzenia mobilne, nie musisz robić nic (zakładając, że jesteś zadowolony z aktualnych rankingów!).
Powiedziawszy to, nawet w przypadku całkowicie responsywnej witryny warto zadbać o to, aby szybkość strony mobilnej i czas wczytywania były traktowane priorytetowo, a obrazy i inne (potencjalnie) elementy dynamiczne były odpowiednio zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych.
Jeśli masz oddzielną witrynę mobilną, warto sprawdzić następujące kwestie:
A) Treść: upewnij się, że Twoja wersja mobilna zawiera wszystkie wartościowe treści wysokiej jakości, które znajdują się w wersji PC. Może to obejmować tekst, filmy i obrazy. Formaty używane w wersji mobilnej są możliwe do pobrania i zindeksowania (w tym atrybuty alt dla obrazów).
B) Dane strukturalne: te same znaczniki danych strukturalnych należy umieścić zarówno w wersji witryny na urządzenia przenośne, jak i na komputery. Adresy URL wyświetlane w uporządkowanych danych na stronach mobilnych powinny być mobilną wersją adresu URL. Unikaj dodawania niepotrzebnych danych strukturalnych, jeśli nie mają one w związku z treścią strony.
C) Metadane: upewnij się, że tytuły i opisy meta są równoważne na obu wersjach wszystkich stron.
Pamiętaj, że oficjalne wskazówki mówią „równoważne”, a nie „identyczne” – może być wymagana optymalizacja pod kątem mniejszej liczby znaków. Upewnij się, że uwzględniono te same informacje i odpowiednie słowa kluczowe.
D) Hreflang: jeśli używasz atrybutu rel = hreflang do internacjonalizacji, adnotacje hreflang Twoich mobilnych adresów URL powinny wskazywać na mobilną wersję Twojego kraju lub wersji językowej, a adresy URL na komputery powinny wskazywać wersje na komputery.
E) Metadane społecznościowe: tagi OpenGraph, karty Twittera i inne metadane społecznościowe powinny być zawarte zarówno w wersji mobilnej, jak i komputerowej.
F) XML i mapy witryn z mediami: upewnij się, że wszelkie linki do map witryn są dostępne z mobilnej wersji witryny. Dotyczy to również dyrektyw robotów (robots.txt i metatagów robotów na stronie), a nawet sygnałów zaufania, takich jak linki do Twojej strony z polityką prywatności.
G) Weryfikacja przez Search Console: jeśli zweryfikowałeś swoją witrynę tylko na komputery w Google Search Console, upewnij się, że dodałeś i zweryfikowałeś także wersję mobilną.
H) Indeksowanie aplikacji: jeśli masz skonfigurowaną indeksację aplikacji dla swojej witryny na komputery, możesz chcieć upewnić się, że zweryfikowałeś mobilną wersję witryny w odniesieniu do plików aplikacji.
I) Pojemność serwera: upewnij się, że serwery hosta mogą obsłużyć zwiększoną szybkość indeksowania. (Dotyczy to tylko witryn z wersją mobilną na oddzielnym hoście, np. M.domain.com).
3. Częste pytania dotyczące Mobile-First Indexing
3.1 Czy indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych dodaje strony mobilne do oddzielnego indeksu?
W przypadku indeksowania zoptymalizowanego pod kątem urządzeń mobilnych istnieje tylko jeden indeks (ten sam, którego Google używa obecnie).
Zmiana na indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych nie tworzy nowego indeksu zoptymalizowanego pod kątem urządzeń mobilnych ani nie tworzy oddzielnego indeksu dla urządzeń mobilnych z aktywnym indeksem dla komputerów stacjonarnych. Zamiast tego po prostu zmienia sposób dodawania treści do istniejącego indeksu.
3.2 Czy indeks mobile-first jest aktywny i wpływa na moją witrynę? Jeśli nie, kiedy to zostanie uruchomiony?
Google eksperymentuje z tym podejściem do indeksowania na niewielkiej liczbie witryn, które zostały wybrane na podstawie określonej gotowości. Szersze wdrożenie zajmie prawdopodobnie dużo czasu, a w czerwcu 2017 r. Gary Illyes stwierdził, że prawdopodobnie minie kilka lat, zanim „osiągniemy indeks, który jest skierowany wyłącznie do urządzeń mobilnych”. Warto sprawdzić stan swojej witryny w Google Search Control.
Firma Google podała również następujące informacje na blogu webmasterów w poście z dnia 18 grudnia 2017 r. – mówi on, że:
„Będziemy oceniać witryny niezależnie od ich gotowości do indeksowania zoptymalizowanego pod kątem urządzeń mobilnych. W przypadku kilku wybranych witryn proces ten już się rozpoczął i jest ściśle monitorowany przez nasz zespół”
„Nadal zachowujemy ostrożność przy wdrażaniu tego sposobu indeksowania. Wierzymy, że spowolnienie tego procesu pomoże webmasterom w przygotowaniu swoich platform, dlatego obecnie nie mamy harmonogramu ani daty końcowej”.
3.3 Czy Google będzie używać mojej witryny mobilnej tylko do określania rankingów?
Mobile-first oznacza, że wersja mobilna będzie uważana za wersję podstawową, jeśli chodzi o ustalanie rankingów. Mogą jednak zaistnieć okoliczności, w których można wziąć pod uwagę wersję komputerową (na przykład, jeśli nie masz mobilnej wersji strony).
Biorąc to pod uwagę, prawdopodobnie nadal będziesz można widzieć różne wyniki rankingowe.
3.4 Kiedy Google może używać wersji PC do określania rankingów w porównaniu z wersją mobilną?
Jeśli nie ma wersji mobilnej, klienci będą korzystać z wersji PC.
Jest też możliwe, że w przypadku witryn internetowych, w których wersja na komputery stacjonarne zawiera dodatkowe informacje o rankingu (takie jak linki zwrotne), informacje te mogą również zostać wzięte pod uwagę.
3.5 A jeśli nie mam mobilnej wersji mojej witryny?
Jeśli nie masz mobilnej wersji swojej witryny, a wersja na komputery nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych, nadal można indeksować zawartość strony. Jednak pozycje w porównaniu z witrynami przyjaznymi dla urządzeń mobilnych nie będą tak atrakcyjne.
Może to negatywnie wpłynąć na rankingi w wyszukiwarce, a także w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych ze względu na gorsze wrażenia dla użytkownika.
3.6 Co może się stać w przypadku gdy mamy dużo treści na PC i mało w mobilnej?
Ostatecznym celem aktualizacji Google jest to, aby indeks był oparty głównie na indeksowaniu treści na telefony komórkowe. Jeśli posiadasz stronę zoptymalizowaną głównie dla komputerów stacjonarnych warto pomyśleć o zmianach i przystosowaniu jej do urządzeń mobilnych.
3.7 Jak to zmienia czynniki rankingowe i przyszłą strategię SEO?
Zmiana ta może mieć wpływ na różne czynniki rankingowe i strategie w przyszłości. Indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych może „wskazywać, że Google staje się mniej zależny od tradycyjnych linków i adresów URL”.
Wygląda na to, że Google odchodzi od konieczności polegania tak bardzo na systemie URL w organizacji treści, na rzecz podejścia typu API.
3.8 Czy istnieje różnica między sposobem traktowania witryn responsywnych i mobilnych?
Tak i nie. Główna różnica będzie polegała na tym ile pracy musisz wykonać, aby przygotować się na tę zmianę.
Jeśli masz w pełni responsywną witrynę, powinieneś już mieć wszystko, co jest obecne w Twojej wersji mobilnej, która jest obecnie częścią wersji komputerowej, a Twoim głównym wyzwaniem będzie po prostu upewnienie się, że środowisko mobilne jest dobrze zoptymalizowane z punktu widzenia użytkownika (np. prędkość, czas ładowania, nawigacja itp.).
Mając oddzielną wersję strony, musisz upewnić się, że wersja mobilna zawiera wszystko, co robi posiada twoja witryna. Może to wymagać dużo pracy w zależności od dotychczasowej strategii.
3.9 Czy zmieni to sposób wyświetlania reklam i treści na mojej stronie?
Jeśli Twoje obecne podejście do reklam powoduje złe wrażenia użytkownika, z pewnością będziesz musiał to zmienić.
Jeśli zdecydujesz się ukryć część zawartości swojej witryny w harmonijkach lub kartach aby zaoszczędzić miejsce, w rzeczywistości nie stanowi to problemu, ponieważ treść ta będzie traktowana w taki sam sposób, jakby była w pełni widoczna (o ile treść jest nadal możliwa do indeksowania / dostępna).
3.9.1 Czy to zmienia sposób, w jaki używam tagów rel = canonical / switchboard?
Nie. Na razie Google stwierdził, że jeśli masz już zaimplementowane tagi canonical, powinieneś pozostawić je bez zmian.
4. Podsumowanie
Google ciągle oddala to, co musi nadejść. O planie wdrożenia MFI mówiono już od 5 lat. Ciągle przesuwana jest data finalizacji a zespół Google stopniowo pokazuje wytyczne, jakie powinniśmy przestrzegać podczas optymalizacji stron. O finalnym dniu, kiedy nastąpi przejście na mobile first index nie wie nikt. Premiera przesuwana jest z miesiąca na miesiąc.
Maj 2019 dał już pierwsze poważne zmiany. Na początku lipca wszystkie serwisy, które pojawią się w indeksie Google będę podlegać implementacji w trybie mobile-first. Natomiast kiedy zmiana ta dotknie wszystkie platformy? Teoretycznie miało się to wydarzyć w Marcu 2021. Jednak cały czas nie wszystko jest gotowe.
Jesteśmy serwowani bardzo drobnymi informacjami oraz wskazówkami. Mobilna wersja domeny jest niezwykle istotna. Wygodna użytkowania na smartfonach nie zawsze jest najlepsza. Traci użytkownik, my oraz Google. Dlatego nie ma wątpliwości, że rewolucja jest za rogiem i trzeba się na nią przygotować.
Zostaw odpowiedź