1. Przekierowania – Jaki Mają Wpływ Na Indeksację?
Dzisiaj dowiemy się jak działają przekierowania 301 oraz 302 w kontekście procesu indeksacji oraz jak wykorzystać tę wiedzę w przyszłości podczas transformacji, jakie dokonujemy na naszej witrynie.
Na początku warto wspomnieć, że przekierowana strona może być zindeksowana. Szczególnie mowa o przekierowaniach typu 301. Przekierowania typu 302 nie powinny być indeksowane! Nie zmienia to jednak faktu, że Google czasami je indeksuje.
Dzisiejszy poradnik będzie swoistym Opus magnum w zakresie eksploatacji wiedzy o przekierowaniach, ich znaczeniu w świecie SEO oraz w kontekście naszego kursu o indeksacji.
2. Jak Działają Przekierowania I Kiedy Je Wykorzystać?
2.1 Kiedy Stosować Przekierowania 301?
Filozofia przekierowań jest dosyć prosta. 301 służy to transformacji zawartości na stałe do innej lokacji. 302 zaś służy do przenoszenia jej tylko tymczasowo. Kiedy więc używać 301? Jednym z lepszych przykładów będzie zmiana adresu URL podstrony na stałe. Innym – migracja na kompletnie nową domenę.
Jeśli zamierzasz dbać o kwestie bezpieczeństwa i przenieść swoją domenę z HTTP na HTTPS to również dobrym pomysłem będzie wykorzystanie 301. Paskudną sprawą jest tzw. powielona treść (duplicate content). Tam również inwestycja w 301 może być konieczna. Szczególnie w przypadku transformacji typu non-www do www.
Innym przykładem jest łączenie dwóch bądź więcej podstron ze sobą albo kompletna zmiana struktury URL na stronie. 301 to bardzo popularna forma przekierowań wykorzystywana powszechnie przez wiele znanych stron i serwisów.
2.2 Kiedy Stosować Przekierowania 302?
Tak jak już wspomniałem, przekierowania 302 należy stosować tylko w kilku przypadkach i złą praktyką jest proces ich indeksacji. Głównie ze względu na to, że jest to środek tymczasowy. Są jednak wyjątki.
302 wykorzystujemy głównie podczas przekierowywania użytkownika do właściwej wersji strony (Np. inna wersja językowa). Wtedy należy go zindeksować i dbać o to, aby był widoczny. Kolejnym przypadkiem jest np. testowanie funkcjonalności bądź szaty graficznej naszej witryny.
Chcesz poznać opinię na temat nowej strony bez utraty jej pozycji w Google? Albo prowadzisz promocje bądź konkurs i chcesz tymczasowo przekierować wizytujących na stronę sprzedażową? Wszystkie te przypadki wymagają operacji przekierowania.
Jest ich znacznie więcej, ale pozostałe są bardzo specyficzne i nie będziemy o nich wspominać. Jaki jest złoty środek? Brzmi tak – wykorzystaj 302 tylko wtedy, gdy zamierzasz przywrócić zawieszony URL po krótkim okresie czasu. Dlatego właśnie indeksowanie 302 jest złym pomysłem!
3. Jak Stworzyć Przekierowanie?
Jest kilka metod, które pozwolą Ci stworzyć przekierowanie. Najpopularniejszą jest edycja .htaccess file naszej strony. Znajdziesz go w katalogu głównym witryny.
WAŻNA UWAGA: Jeśli nie możesz go tam znaleźć to twój serwer albo nie funkcjonuje na Apache bądź plik nie istnieje. Możesz sprawdzić, na jakim serwerze pracuje twoja strona za pomocą tego narzędzia. Jeśli jest to Apache – rozwiązaniem będzie kreacja .htaccess wykorzystując klasyczny Notatnik bądź edytor tekstowy i transfer pliku do serwera głównego. Natomiast jeśli pracuje na innym serwerze typu Nginx (Przeczytaj ten tekst). Bądź Windows/IIS (Przeczytaj ten poradnik).
UWAGA! – poradniki opisane są w języku Angielskim!
Jeśli korzystasz z WordPressa to sprawa jest znacznie prostsza. Możesz wykorzystać darmowe pluginy SEO. Dobrym przykładem będzie RankMath (posiadający taką funkcjonalność) bądź ten plugin.
3.1 Jak Stworzyć Przekierowanie 301?

RankMath to doskonałe narzędzie do tworzenia przekierowań na WordPress
Jeśli chcesz utworzyć przekierowanie 301 z jednego adresu URL do drugiego, dodaj linijkę kodu do swojego pliku .htaccess
Redirect 301 /stara-strona.html /nowa-strona.html
Możesz to również zrobić za pomocą RankMath lub wtyczki Redirections. Wybierz żądany typ przekierowania, a następnie dodaj kod źródłowy i docelowe adres URL.
Jeśli chcesz przekierować całą witrynę, dodaj kod poniżej do swojego pliku .htaccess:
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^starastrona.com [NC,OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.starastrona.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://nowastrona.com/$1 [L,R=301,NC]
Pamiętaj, że aby przekierować witrynę z rozszerzeniem .htaccess musisz zachować stary hosting aktywny, co może być dosyć kosztowne. Dlatego zwykle lepiej jest przekierowywać przez DNS. Większość rejestratorów domen umożliwia w tym celu wybranie przekierowania 301 lub 302. Jeśli korzystasz z Google Domains, po prostu kliknij Witryna > Przekieruj domenę, a następnie wprowadź nową domenę i wybierz „Stałe przekierowanie”.
3.2 Jak Stworzyć Przekierowanie 302?
Jeśli chcesz utworzyć przekierowanie 302 z jednego adresu URL do drugiego, dodaj ten kod do swojego pliku .htaccess:
Redirect 302 /stara-strona.html /nowa-strona.html
Możesz to również zrobić za pomocą RankMath lub wtyczki Redirections w WordPress.
Jeśli chcesz przekierować całą witrynę, użyj tego kodu:
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^starastrona.com [NC,OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.starastrona.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://nowastrona.com/$1 [L,R=302,NC]
Prawdopodobnie nie będziesz chciał używać 302 do przekierowywania jednej witryny do drugiej. Większość zmian domeny jest nieodwracalna, dlatego warto użyć 301. To samo dotyczy przekierowań z HTTP na HTTPS lub z rozszerzenia non-www na www (i odwrotnie).
4. Jak Google Traktuje Przekierowania 301 VS 302?
Ponieważ funkcjonalność przekierowań 301 i 302 jest identyczna dla każdego użytkownika końcowego wybór przekierowania sprowadza się głównie do tego jak traktuje je Google. Są dwie rzeczy, o których musimy pamiętać. Indeksacja oraz tzw. Link Signals.
4.1 Indeksacja
Gdy jeden adres URL przekierowuje do innego, Google przechowuje indeksowany tylko jeden z tych adresów.
W przypadku przekierowań 301…
… To będzie „nowy” adres URL. Na przykład – jeśli utworzysz przekierowanie 301 ze stara-strona.html do nowa-strona.html Google zindeksuje nowa-strona.html i usunie zindeksowaną stara-strona.html. Dzieje się tak, ponieważ przekierowanie 301 informuje Google, że jest to trwałe przeniesienie, więc nie ma sensu indeksować starego adresu URL.
Czasem użytkownicy są zdezorientowani, ponieważ po utworzeniu przekierowania 301 stary adres URL może przez chwilę pojawiać się w Google podczas korzystania z wyszukiwania typu site: stara-stronainternetowa.pl
Dobrym przykładem jest Moz.com, który wiele lat temu zmienił i przekierował swoją domenę z seomoz.org na moz.com, ale seomoz.org wciąż pojawia się w Google.
Przyczyną jest to, że wyszukiwanie typu site: nie informuje Cię, czy adres URL jest indeksowany. W tym celu musisz użyć narzędzia do sprawdzania adresów URL lub raportu zasięg w Google Search Console.
W przypadku przekierowań 302…
… Adres URL indeksowany przez Google zwykle będzie adresem oryginalnym. Jednak ponieważ Google wie, że ludzie często błędnie używają 302 do stałych przekierowań w rzeczywistości oceniają każde przekierowanie 302 indywidualnie. Po prostu próbują zdeterminować, jaki masz zamiar.
Oto co powiedział John Mueller z Google:
Kiedy rozpoznajemy przekierowanie i widzimy, że jest to przekierowanie 302, zakładamy najpierw, że jest to przekierowanie tymczasowe oraz że chcesz zindeksować początkowy adres URL, a nie przekierowany adres. […] Jednak kiedy rozpoznamy że jest to stałe przekierowanie a 302 może być czymś, co przypadkowo skonfigurowałeś, wtedy traktujemy je jako 301. Zamiast indeksować przekierowany adres URL, indeksujemy cel przekierowania.
Nikt nie wie dokładnie jak długą egzystencję musi przebyć przekierowanie 302, zanim Google zacznie je traktować jako stałe przekierowanie. Zwykle trwa to od kilku tygodni do kilku miesięcy, ale mogą to być nawet dni .
W niektórych okolicznościach Google wydaje się nawet traktować 302 jako 301 od samego początku. Jeśli nie masz pewności jak Google traktuje przekierowania 302, oto mała „sztuczka”:
Wklej adres URL przekierowania wykorzystując narzędzie do sprawdzania adresów URL w Search Console. Jeśli wyświetla się ostrzeżenie „adresu URL nie ma w Google” to musi traktować to przekierowanie jako trwałe (301). Jeśli jest w Google, traktujemy je jako tymczasowe (302).
Pamiętaj aby sprawdzić datę ostatniego indeksowania. Jeśli data przypada po zaimplementowaniu przekierowania poproś o ponowne indeksowanie i wróć później.
MAŁA DYGRESJA. Z naszych obserwacji wynika, że Google zwykle szybciej traktuje przekierowania 302 jako trwałe podczas przekierowywania na wcześniej „ustaloną” stronę lub witrynę. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że „nowa” strona lub witryna istnieje już jakiś czas więc istnieje większe prawdopodobieństwo, że chcesz trwale przekierować adres URL.
4.2 Link Signals
Przekierowania 3XX zwykły osłabiać PageRank strony, ale ustało to w 2016 roku.
Teraz gdy przekierowujesz jeden adres URL do innego, link signals konsolidują się pod jednym adresem URL bez utraty mocy. Jednak sposób w jaki to działa, jest często źle zrozumiany, ponieważ rodzaj przekierowania może wpływać na konsolidację Link Signals.
W przypadku przekierowań 301…
… Sygnały linków konsolidują się „dalej” do „nowego” adresu URL.
Jeśli stara-strona.html ma dziesięć linków i przekierowujesz (301) ją do nowa-strona.html, wszystkie sygnały linków zostaną skonsolidowane w nowa-strona.html. Innymi słowy, Google pozycjonuje nowa-strona.html tak, jakby miała dziesięć linków.
Nie zawsze jest to jednak proste, ponieważ Google traktuje mało istotne przekierowania jako pozorne błędy 404:
Nie stanowi to problemu jeśli przenosisz zawartość do nowego adresu URL bez drastycznej zmiany. Ale jeśli przekierowanie jest nieistotne, jak ma to miejsce w przypadku przekierowywania starego posta na blogu na Twoją stronę główną, linki do „starej” strony prawdopodobnie nie pomogą „nowej” pozycji w rankingu. Dlatego złotą zasadą jest, aby przekierowania były jak najbardziej trafne.
W przypadku przekierowań 302…
… Link Signals zwykle konsolidują się „wstecz” do „starego” adresu URL.
Jeśli przekierujesz (302) stara-strona.html do nowa-strona.html, a nowa-strona.html ma dziesięć linków, wszystkie Link Signals będą konsolidowane w stara-strona.html. Innymi słowy, Google powinien oceniać stara-strona.html tak, jakby miał dziesięć linków.
Nie zawsze sprawy mają się tak łatwo. Wszystko zależy od tego jak Google traktuje przekierowanie 302.
Jeśli traktują je jako tymczasowe przekierowanie, Link Signals rzeczywiście będą się konsolidować wstecz. Tylko przy założeniu, że przekierowana strona jest taka sama lub podobna do „nowej” strony. Jeśli nie mogą potraktować to jako pozorny błąd 404.
Jeśli jednak traktowane jest jako stałe przekierowanie, Link Signals będą się umacniać do przodu.
Można sprawdzić jak Google traktuje przekierowanie za pomocą narzędzia do sprawdzania adresów URL. Po prostu wklej „stary” przekierowany adres URL. Jeśli „Kanoniczny wybrany przez Google” pokazuje „Sprawdzony adres URL” (jak w przypadku poniżej), Google traktuje przekierowanie jako tymczasowe. Jeśli nie, traktuje to jako trwałe.
5. Czy Należy „Naprawić” Przypadkowe Przekierowania 302?
Powiedzmy że popełniłeś błąd używając przekierowań 302 przenosząc stronę na trwałe. Czy musisz poświęcać cenny czas na zamianę wszystkich URL na przekierowania 301?
Odpowiedź zależy od tego, jak Google traktuje te przekierowania.
Jeżeli są identyfikowane jako „przypadkowe” trwałe zmiany na 302, to zamiana ich na 301 może nic nie zmienić. Jeśli jeszcze się nie zorientowali, prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem będzie zamiana przekierowania z 302 na 301.
Możesz użyć narzędzia do sprawdzania adresów URL w GSC, aby sprawdzić, jak Google traktuje poszczególne adresy URL. Jest to jednak dość czasochłonne. Szybszą metodą jest najpierw wyszukanie przekierowań 302, które generują ruch organiczny. W końcu to charakterystyczny znak, że Google nadal traktuje przekierowanie jako tymczasowe.
6. Podsumowanie
Przekierowania nie są takie skomplikowane jak może się wydawać. Jeśli przenosisz zawartość do nowej lokalizacji na stałe, użyj przekierowania 301. Jeśli przenosisz go tymczasowo, użyj przekierowania 302.
Pocieszająca może być świadomość, że nawet jeśli zdarzy się że użyjesz niewłaściwego typu przekierowania, Google prawdopodobnie w końcu zorientuje się co masz na myśli. Czy jest tak zawsze? Oczywiście, że nie. Google nie zawsze jest na tyle sprytny, by za każdym razem bezbłędnie zorientować się co masz na myśli. Więc najlepiej jest używać właściwego typu przekierowania tam, gdzie to możliwe.
Zostaw odpowiedź