Treść, treść i jeszcze więcej treści! Na tym właśnie polega SEO? W porównaniu do tego, gdy zaczynałem pracę w branży (2010), dzisiaj treść jest jednym z najpopularniejszych tematów poruszanych na konferencjach marketingu. Jest też znacznie więcej narzędzi, które koncentrują się na analizie i optymalizacji treści.
Dlaczego tak się dzieje? Jak ważna jest ona dla naszej długoterminowej strategii? A co najważniejsze: jak możesz zadowolić użytkowników? Kalambury na bok – ten post ma na celu pomóc Ci dowiedzieć się, jakie są potencjalne przyczyny nieskutecznego Content Marketingu i jak ulepszyć proces tworzenia go.
1. Dlaczego treść jest kluczowa w SEO w 2021 roku?
Treść jest jednym z najważniejszych czynników SEO. Warto zwrócić uwagę na to, że Google komunikuje webmasterom w ciągu ostatnich kilku lat, aby kładli silny nacisk na treść jako decydujący czynnik rankingowy.
Spójrzmy na post z sierpnia 2019, który mówi o regularnych aktualizacjach Google:
Skoncentruj się na treści: strony, które dominują po standardowej aktualizacji często nie mają nic do poprawy, poza contentem. Sugerujemy upewnić się, że oferujesz najlepsze treści, jakie możesz. To właśnie nagradzają nasze algorytmy.
Sama treść nie wystarczy, aby witryna była skutecznie pozycjonowana. Jednak to świetny punkt wyjścia!
2. Teoria Niskiej Skuteczność
2.1 Czym Są Treści O Niskiej Skuteczności?
Kiedy piszę nieskuteczna treść , mam na myśli zarówno na strony transakcyjne/komercyjne jak i redakcyjne, które nie wykorzystują swojego potencjału. Mogą to być treści, które kiedyś przyciągały wysoki poziom ruchu organicznego bądź teksty, które nigdy nie generowały żadnego ruchu pomimo dużego wysiłku.
Ponad 90% treści nie przyciąga żadnego ruchu z Google. 90%! Oznacza to, że dziewięć na 10 stron prawdopodobnie w ogóle nie uzyska trafficu. Daje do myślenia!
2.2 Jakie Są Przyczyny Daremnych Treści?
Może być wiele powodów, dla których Twoje teksty nie radzą sobie dobrze, ale brutalna prawda jest często bardzo prosta: w większości przypadków Twoje artykuły po prostu nie są wystarczająco dobre i nie zasługują na to, by zajmować najwyższe pozycje organiczne. Jakie są tego głębsze przyczyny?
2.3 Twoja Treść Nie Jest Zgodna Z Intencją Użytkownika
Jedna z najważniejszych rzeczy, o których nikt nie mówi . Może się zdarzyć, że Twoje treści są dobre, ale nie odpowiadają intencji, którą Google prezentuje w SERP dla wybranych słów kluczowych.
Naszym celem powinno być dopasowanie się do intencji użytkownika – najpierw musimy zrozumieć co i kto, zanim zdefiniujemy jak. Na czyją intencję kierujemy treść i co jest reprezentowane w SERPs. Określ strategię, testuj ją i wprowadzaj zmiany.
Twoje treści nie mają idealnego formatu, który Google traktuje priorytetowo.
Google może faworyzować określony rodzaj formatu, z którym nie są zgodne Twoje treści, dlatego nie mamy wysokiej widoczności. Jak widzimy powyżej, kawa ziarnista jest mocno komercyjną frazą.
Inny przykład: chcesz uzyskać pozycję na blogu z dużą ilością tekstu dla słowa kluczowego „jak to zrobić”, w którym Google priorytetowo traktuje treść wideo.
2.4 Treści Są Zbyt „Płaskie” W Porównaniu Do Tego, Co Jest W Rankingu
Niekoniecznie musi to być kwestia długości artykułu (nie ma tutaj sprawdzonej formuły), ale większej trafności i kompleksowości. Może się zdarzyć, że Twoje treści po prostu nie są tak atrakcyjne.
2.5 Treści Nie Są Tak Aktualne
Google nagradza witryny, które wkładają wysiłek w utrzymanie świeżości i aktualności treści. Poza samymi wyszukiwarkami użytkownikom naprawdę zależy na świeżych treściach — nikt nie chce czytać Poradnika SEO , który powstał w 2015 roku!
2.6 Treści Są Sezonowe Lub Związane Z Przeszłym Wydarzeniem Czy Doświadczeniem
Kwestia ta raczej nie wymaga wyjaśnień: jeśli Twoje treści dotyczą czegoś, co wydarzyło się w przeszłości, ogólnie zainteresowanie tym konkretnym tematem będzie stopniowo spadać. Są oczywiście wyjątki.
Przykład: tematy takie jak wydarzenia polityczne (wybory) czy Igrzyska Olimpijskie są wydarzeniami sezonowymi.
2.7 Dyrektywy Techniczne Zmieniły Stan Indeksacji Strony
Z Twoją stroną stało się coś, co spowodowało, że domena wypadła z indeksu Google. Najczęstszymi problemami mogą być:
– Nieoczekiwany tag bez indeksu
– Tag kanoniczny
– Nieprawidłowe tagi Hreflang
– Zmiany stanu strony
– Strona usunięta za pomocą narzędzia do usuwania Google Search Console
Przykład: Twoi programiści omyłkowo umieścili na twojej stronie tag no-index
2.8 Twoja Strona Jest Ofiarą Duplikacji Lub Kanibalizacji
Jeśli zdarzy ci się omówić ten sam lub podobny temat na wielu podstronach, może to spowodować duplikację i/lub kanibalizację treści, co ostatecznie spowoduje utratę widoczności. Warto uważać, bo Google jest coraz lepsze w wykrywaniu tego typu problemów.
2.9 Twoja Strona Została Poddana Zmianom W Javascript, Które Utrudniają Indeksowanie Treści
Nie wchodźmy w króliczą dziurę zwaną JavaScript (JS) i zachowajmy prostotę: jeśli na Twojej stronie dzieje się coś związanego z JS np. kody które dynamicznie zmieniają niektóre elementy SEO może to mieć wpływ na to, jak Google indeksuje treści. SEO i JavaScript to bardzo złożona para. Trudno ją zoptymalizować, bo roboty wyszukiwarki ciągle mają problemy.
2.10 Twoja Strona Straciła Widoczność Po Drastycznych Zmianach SERPs
SERP zmienił się w ciągu ostatnich kilku lat. Oznacza to wiele nowych funkcji, które są teraz obecne, a których nie było wcześniej. Może to spowodować zakłócenia w rankigu i sprawić, że Twoje strony wypadną z pierwszej strony Google.
Nie zapomnij też wziąć pod uwagę, że konkurencja z czasem staje się silniejsza.
Przykład: niektóre branże zostały dotknięte bardziej niż inne (na przykład praca, loty i hotele). Niektóre zmiany i modyfikacje mogą negatywnie wpłynąć na twój biznes. Bierz to pod uwagę.
2.11 Brak Linków Zwrotnych
Nie wdając się w tę kwestię zbyt szczegółowo — może to być osobny post na blogu — w przypadku bardzo konkurencyjnych warunków brzegowych brak lub zbyt mała liczba linków zwrotnych (i tego, co oznaczają one dla Twojej witryny w oczach Google) może sprawić, że nie przebijemy się wyżej.
Dotyczy to w szczególności nowych serwisów internetowych działających w konkurencyjnym środowisku.
Przykład: w przypadku wymagającej branży, takiej jak moda, niezwykle trudno jest uszeregować kluczowe hasła bez wysokiej jakości (i naturalnie uzyskanych) linków zwrotnych.
4. Jak Znaleźć Problemy Wpływające Na Twoje Treści
Omówiliśmy powyżej dlaczego. Zajmijmy się teraz – w jaki sposób. Jak określić jaki problem ma wpływ na nasze artykuły? Ta część jest szczególnie dedykowana słabo doświadczonym.
Przejdę przez listę kontrolną, która może pomóc w wykryciu problemów wymienionych powyżej. Warto wykorzystać narzędzie do sprawdzania adresów URL – pomoże Ci ono odpowiedzieć na takie pytania jak:
– Czy moja strona została zindeksowana? Czy w ogóle pozwalamy Google indeksować tę stronę?
– Czy moja strona ma problemy z indeksacją treści ? A może inne problemy techniczne?
– Czy Google Search Console wyświetla jakieś poważne problemy?
Zwróć szczególną uwagę na sekcję indeksowanie. Jeśli pojawią się problemy, warto zbadać przyczynę. Może być ona bardzo różna. Od meta tagów aż po głębsze problemy w kodzie. Warto skorzystać z rozszerzenia Chrome. Pomogą nam one w analizie domeny. Jednym kliknięciem możemy otrzymać wiele informacji o stanie indeksowania. Dowiemy się tagi kanoniczne i meta tagi robotów.
4.1 JavaScript I Elementy Ruchome
JavaScript jest kluczowa – nadaje naszej stronie interaktywność. W ten sposób może zmienić niektóre kluczowe elementy HTML, które są bardzo ważne dla SEO. Łatwo możesz sprawdzić, jak wyglądałaby strona bez JS, korzystając z tego narzędzia.
Potrzebujesz tylko jednego z poniższych narzędzi, aby sprawdzić, czy JavaScript nie jest problemem dla Twojego SEO na stronie:
– Mobile-Friendly Test
– Rich Snippets Results
– URL Inspection Tool
Wszystkie powyższe narzędzia są darmowe i bardzo przydatne przy wszelkiego rodzaju rozwiązywaniu problemów. Prezentują renderowane zasoby DOM w czasie rzeczywistym (w odróżnieniu od tego, jak wygląda „źródło widoku” strony).
Po uruchomieniu testu kliknij, aby zobaczyć wyrenderowany kod HTML i sprawdź:
A) Czy widoczna jest główna część moich treści?
Jak to zrobić: znajdź wybrane zdanie w swojej artykule, użyj funkcji wyszukiwania lub kliknij CTRL + F i sprawdź, czy jest ono obecne w renderowanej wersji strony.
B) Czy linki wewnętrzne są widoczne dla Google?
Jak to zrobić: znajdź link wewnętrzny na stronie, użyj funkcji wyszukiwania lub kliknij CTRL + F aby sprawdzić, czy jest on obecny w renderowanej wersji strony.
C) Czy Google może uzyskać dostęp do innych kluczowych elementów strony?
Sprawdź takie rzeczy, jak nagłówki, produkty, paginacja, recenzje, komentarze itp.
4.2 Analiza Intencji I SERP
Warto analizować SERPs pod kątem kluczowych terminów. Dzięki temu będziesz w stanie zidentyfikować szereg pytań, które odnoszą się do Twoich treści w odniesieniu do intencji, konkurencji i trafności. Wszystkie główne narzędzia SEO dostarczają mnóstwo informacji o tym, jak wygląda SERP dla dowolnego słowa kluczowego, które analizujesz.
Wykorzystajmy Ahrefs, a przykładowe słowo kluczowe poniżej to „Kawa”.
Na podstawie tego przykładu mogę zauważyć kilka rzeczy:
– Słowo to uruchamia wiele interesujących funkcji SERP (Featured Snippet, Top Stories, People ask)
– Słowo jest mocno skomercjalizowane
Oto krótkie sugestie, jakie przeprowadzić analizę:
– Zrozum i sklasyfikuj słowo kluczowe na podstawie rodzaju wyników, które Google wyświetla w SERP: wyświetlane są reklamy, czy fragmenty organiczne? Czy konkurencyjne strony są głównie transakcyjne czy informacyjne?
– Sprawdź jakość witryn, które są na pierwszej stronie: pomocne są orientacyjne wskaźniki, które mogą pomóc w zebraniu informacji na temat jakości każdej domeny (DA/DR), liczba słów kluczowych, dla których widoczne są te strony, szacowany ruch.
– Wykonaj szybkie indeksowanie tych stron, aby zbiorczo sprawdzić kompletność ich treści i metadanych.
Wykonując większość z tych czynności, będziesz w stanie sprawdzić, czy Twoje treści są nieskuteczne z któregokolwiek z wyżej wymienionych powodów:
– Treść nie jest wystarczająco atrakcyjna w porównaniu z konkurencją
– Treści w złym formacie w porównaniu z priorytetami Google
– Treści są sezonowe
– Treść jest przyćmiona przez funkcje SERP
4.3 Problemy Z Powielaniem I Kanibalizacją
Korzystaj z narzędzi SEO, aby zrozumieć i dokonać analizy:
– Czy w przypadku śledzonych słów kluczowych, co najmniej dwa adresy URL w rankingu były przerzucane. Jest to wyraźny znak, że wyszukiwarki są zdezorientowane i nie mogą zdecydować jaki adres URL ma być pozycjonowany dla danego słowa kluczowego.
– Czy w przypadku śledzonych słów kluczowych, co najmniej dwa adresy URL w rankingu pojawiają się w tym samym czasie (niekoniecznie na pierwszej stronie SERP). To wyraźny sygnał duplikacji/kanibalizacji.
– Sprawdź swoją widoczność według strony docelowej: jeśli różne adresy URL mają bardzo podobne permutacje słów kluczowych, istnieje duże ryzyko penalizacji.
– Wykonaj proste wyszukiwanie w witrynie słów kluczowych, które Cię interesują, aby wstępnie zorientować się, ile stron (obejmujących określony temat) zostało zindeksowanych przez Google.
5. Jak Naprawić Próżnych Treści
Omówiliśmy najczęstsze przypadki niedostatecznej treści i sposoby wykrywania takich problemów — teraz porozmawiajmy o sposobach ich rozwiązania.
Poniżej znajduje się lista sugerowanych działań, które należy podjąć podczas ulepszania naszego bloga, z kilkoma bardzo cennymi linkami do innych zasobów (głównie z Moz lub Google), które mogą pomóc w rozwinięciu poszczególnych koncepcji.
5.1 Upewnij Się, Że Twoja Strona Może Być „Prawidłowo” Zindeksowana
Upewnij się, że Twoja strona nie znajduje się pod żadną ścieżką zablokowanych zasobów w Robots.txt oraz metatagu robots.
Sprawdź, czy inne strony mają tag kanoniczny wskazujący na Twój główny adres URL. Nietrafne lub źle wykonane tagi kanoniczne są zwykle ignorowane przez Google — możesz sprawdzić czy tak jest dzięki narzędziu do sprawdzania adresów URL.
Upewnij się, że Twoja witryna (nie tylko strona) jest wolna od kodu JavaScript, który nie jest przyjazny dla SEO (elementów takich jak nagłówki, treść, linki wewnętrzne itp.). Warto pamiętać, żeby woja domena była połączona wewnętrznie w witrynie i widoczna w mapie witryny XML.
5.2 Zrozum Intencję Wyszukiwania
Intencja wyszukiwania to fascynujący temat. Istnieje sporo świetnych artykułów na ten temat. Mówiąc prościej, zawsze powinieneś zbadać, jak wygląda struktura SERP dla wybranego tematu. Dzięki takiej analizie, możesz znacznie lepiej zrozumieć, czego szukają wyszukiwarki. Przeprowadzając audyt SERP, powinieneś być w stanie odpowiedzieć na następujące pytania:
– Jakie treści preferuje tutaj Google: transakcyjne, nawigacyjne, informacyjne?
– Jak konkurencyjne są kluczowe słowa kluczowe i jak autorytatywni są dla nich konkurenci?
– Jaki format treści prezentuje Google w SERP?
– Jak obszerne powinny być moje artykuły, aby uzyskać szansę na pozycję na pierwszej stronie?
– Jakie słowa kluczowe są używane w metadanych konkurenta?
– Jakimi funkcjami organicznymi powinienem się zająć w swoich treściach (takie jak polecane fragmenty, ludzie również pytają, najlepsze obrazy itp.)?
Nie przesadzaj i bądź realistą, jeśli chodzi o możliwości rankingowe: mapowanie strony na kilka odmian słów kluczowych, z których wszystkie pokazują bardzo różne SERP i intencje, nie jest realistyczne. Proponuję wybrać dwie lub trzy główne odmiany słów kluczowych i skoncentrować się na tym, aby treść była jak najbardziej adekwatna do tych haseł.
5.3 Stwórz Świetne Metadane
Tagi tytułów są nadal niezwykle ważnym czynnikiem rankingowym więc poświęć czas na pisanie unikalnych i bogatych w słowa kluczowe tytułów. Opisy meta nie są już czynnikiem rankingowym, ale nadal odgrywają rolę w zachęcaniu użytkownika do kliknięcia wyniku wyszukiwania. Z perspektywy CTR nadal mają znaczenie. Stwórz metadane na podstawie analizy słów oraz PPC.
Nie zmieniaj jednak metadanych zbyt często: upewnij się, że odrabiasz pracę domową i poświęcasz wystarczająco dużo czasu na prawidłowe przetestowanie nowych metadanych po ich zaimplementowaniu.
5.4 Dokonuj Odpowiednich Poprawek Treści
Na podstawie audytu intencji i spostrzeżeń dotyczących mapowania słów kluczowych możesz pracować nad rzeczywistą zawartością strony.
Odrobiłeś pracę domową więc musisz skupić się na pisaniu świetnych artykułów dla użytkownika (a nie dla robotów Google). Czytelność to bardzo ważna część strony. Sztuczki, które można wykorzystać są następujące:
– Przeczytaj treść na głos i spróbuj ocenić, na ile jest interesująca dla Twojej grupy docelowej.
– Upewnij się, że używasz wystarczających odstępów między wierszami i akapitami. W dzisiejszych czasach koncentracja ludzi jest bardzo kiepska i są szanse, że ludzie będą przeglądać Twoje treści, zamiast poświęcać im 100% swojej uwagi (jestem pewien, że niektórzy z WAS robią to właśnie teraz!).
– Upewnij się, że Twój ton głosu i języka odpowiadają docelowej grupie odbiorców (jeśli potrafisz pisać prostym Polskim lub bardzo technicznym żargonem, zrób to i nie komplikuj zbytnio swojego życia).
– Upewnij się, że pomyślałeś o wszystkich możliwościach linkowania wewnętrznego. Linkuj mądrze – ze strony transakcyjnej do bloga, bądź odwrotnie. Linkowanie musi mieć sens!
Opcjonalnie: gdy wszystko będzie gotowe, poproś o zindeksowanie swojej strony w Google Search Console za pomocą narzędzia do sprawdzania adresów URL.
6. Końcowe Przemyślenia
Nieskuteczna treść to bardzo częsty problem . Zwłaszcza że treść jest uważana za jeden z (jeśli nie) najważniejszych czynników rankingowych w 2021 roku. Dzięki odpowiednim narzędziom i wdrożonym procesom, rozwiązanie tego problemu jest czymś, czego każdy może się nauczyć. SEO to nie czarna magia, odpowiedź wydaje się logiczna.
Po pierwsze, zrozum przyczynę. Gdy upewnisz się, że postępujesz zgodnie z wytycznymi technicznymi Google, przejdź do określenia, jaki zamiar chcesz spełnić. Twoje badanie intencji powinno być kompleksowe: to właśnie ono zadecyduje o tym, jakie zmiany będziesz musiał wprowadzić.
Zostaw odpowiedź