Złota zasada marketingu od wieków brzmi tak: nie pozwól, aby klient zastanawiał się zbyt długo. Stracisz go. Dokładnie tak samo ma się ona w przypadku SEO: jeśli klient nie znajdzie w Google Twojej odpowiedzi – i to szybko – wybierze konkurencję.
Jednym ze sposobów na ten stan rzeczy, jest posiadanie dobrze skonfigurowanej, zoptymalizowanej strony FAQ. FAQ jest kluczowe aby dostarczyć klientom i wyszukiwarkom odpowiedzi, których potrzebują.
Jakie są więc zalet strony z najczęściej zadawanymi pytaniami?
– Zmniejsz to obciążenie zespołu obsługi klienta. Jeśli zrobisz to dobrze, Twoja strona FAQ będzie pierwszym punktem kontaktu dla potencjalnych klientów tuż przed rozmową bezpośrednio.
– Skrócisz drogę zakupową. Jeśli użytkownicy Twojej witryny mogą znaleźć wszystkie odpowiedzi bez konieczności kontaktu z zespołem, od razu dokonają zakupu.
– Buduje to sygnały zaufania. Uwzględnienie zasad zwrotów, procesów wysyłki i zachowanie przejrzystości w kontaktach z użytkownikami zachęci ich to do większego zaufania do Twojej marki. Jak zawsze, jeśli użytkownicy Twojej witryny ufają Twojej marce, tak samo będzie z wyszukiwarką Google.
– Stworzy to skuteczniejszy lejek sprzedaży, uwzględniając przewagę konkurencyjną firmy.
– Poprawi wewnętrzne linkowanie witryny (w znaczący sposób).
– Lepsza widoczność i ekspozycja w wyszukiwarce
Jeszcze Cię nie przekonaliśmy? Przejdźmy od „dlaczego” do „jak”.
1. Gdzie znaleźć pytania do odpowiedzi
Zrób bardzo szczegółowe badania. Skorzystaj z wszystkich rodzajów narzędzi — w tym opartych na SEO (w oparciu o pytanie, które ludzie wpisują w polu wyszukiwania Google) i opartych na People-Also-Ask (pytania wyświetlane w polach Google People Also Ask) — które zbierają pytania z internetowych forów dyskusyjnych , a także narzędzia monitorujące pytania na Twitterze i Reddicie.
Ponadto zespół obsługi klienta jest Twoim najważniejszym zasobem. Musisz dokładnie wiedzieć, o co pytają klienci kontaktując się z Twoją firmą, a następnie korzystać ze wszystkich innych źródeł, aby zoptymalizować te pytania pod kątem rankingów i w razie potrzeby rozszerzyć swoją listę.
Odpowiedzi powinny być JZF (jasne, zwięzłe i oparte na faktach – właśnie wymyśliłem ten skrót, ale dobrze sprawdza się w przekazywaniu mojego punktu widzenia).
Dobrą zasadą jest pisanie krótkich odpowiedzi na każde pytanie – od dwóch do trzech akapitów. Jeśli zajmie to dłużej, strona będzie zbyt długa i zagracona.
Jeśli masz więcej do powiedzenia:
– Napisz samodzielny artykuł wyjaśniający dany proces
– Dodaj zdjęcia
– Świetnym pomysłem jest stworzenie filmu, który odpowie na większość pytań. Filmy stanowią dobre zasoby promocyjne, dzięki czemu Twoja marka może zostać odkryta w YouTube, a także za pośrednictwem karuzeli wideo Google.
A jeśli marketing wideo wydaje ci się zbyt onieśmielający, istnieje wiele narzędzi, które pozwalają tworzyć filmy przy ograniczonym budżecie bez inwestowania w drogie oprogramowanie (i szkolenia). Można też skorzystać z pomocy zewnętrznych agencji.
Inne sposoby skracania odpowiedzi to:
– Dodaj instruktażowe GIF-y
– Twórz schematy blokowe i listy kontrolne do pobrania (istnieje wiele narzędzi online do ich łączenia).
Ogólnie rzecz biorąc, od dawna udowodniono, że wizualizacje poprawiają zaangażowanie i ułatwiają zrozumienie czy zapamiętanie, więc dlaczego nie wykorzystać ich na swojej stronie z najczęściej zadawanymi pytaniami?
2. Schemat FAQ — użyj go!
Google uwielbia udzielać jasnych odpowiedzi (dlatego też stworzenie solidnej strony FAQ jest tak dobrym pomysłem). W rzeczywistości Google uwielbia odpowiedzi tak bardzo, że istnieje osobny typ schematu specjalnie dla tego formatu treści: FAQ-Schemat strony.
Jak najbardziej – możesz ich użyć. Dla użytkowników WordPress dostępna jest wtyczka, która pomaga w oznaczaniu treści za pomocą schematu FAQ.
Dzięki temu strona z najczęściej zadawanymi pytaniami jest łatwiejsza do zrozumienia dla Google i pomaga wyróżnić się w wynikach wyszukiwania:
Szybka wskazówka: jeśli umieścisz link wewnętrzny w swojej odpowiedzi, pojawi się on również w wynikach wyszukiwania. Więcej linków w organicznych SERPach!
3. Linki wewnętrzne: użyj swojego FAQ jako mapy witryny
Więcej linków z Twojej organicznej oferty w wyszukiwarce to nie jedyny powód, by linkować ze strony z najczęściej zadawanymi pytaniami. Twoje FAQ jest częścią podróży klienta, gdzie każda odpowiedź jest ważnym krokiem w dół lejka sprzedaży. Dlatego dodanie linków wewnętrznych ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia kontynuacji tej podróży.
Ale nie myśl o linkach tylko z punktu widzenia SEO. Tworzenie kotwicy zoptymalizowanej pod kątem słów kluczowych nie jest tak ważne (chociaż nadal nie jest to zły pomysł — ma to sens). Ważniejszym czynnikiem do przemyślenia jest intencja użytkownika.
Co użytkownik Twojej witryny prawdopodobnie zrobi w następnej kolejności, gdy będzie szukać konkretnego pytania?
Jeśli szuka pytania dotyczącego kosztów wysyłki, prawdopodobnie są blisko zakupu, ale muszą dowiedzieć się więcej o ostatecznej cenie. W tym miejscu możesz pochwalić się wspaniałymi terminami wysyłki i przejść bezpośrednio do strony produktu (lub listy), a także do koszyka, aby mogli dokonać płatności.
Jeśli pytają jak długo trwa wysyłka, prawdopodobnie będą Twoim klientem, więc link do strony z informacjami o wysyłce byłby bardziej pomocny.
Monitorowanie FAQ i ścieżek użytkowników za jej pośrednictwem da ci więcej pomysłów na lepsze skonfigurowanie każdej odpowiedzi.
4. Struktura jest wszystkim
Są internauci, którzy wyszukują. Są też tacy, którzy przeglądają.
Twoja strona z najczęściej zadawanymi pytaniami powinna uwzględniać oba te schematy.
To znaczy: powinny istnieć sugestie dotyczące pól wyszukiwania, które skutecznie poprowadzą użytkownika przez witrynę. Zawrzyj jasne kategorie (jako podtytuły), aby odwiedzający stronę mogli je przeglądać i na pierwszy rzut oka zorientować się, o czym jest Twoja witryna. Pomoże to osobom, które są jeszcze w fazie badań szybciej podjąć decyzję o zakupie.
Aby określić najlepszą strukturę strony z najczęściej zadawanymi pytaniami, wypróbuj optymalizator tekstu, który wykorzystuje analizę semantyczną w celu uzyskania powiązanych pytań. Ułatwia wyłapywanie niektórych typowych wzorców słów kluczowych i pytań.
Po skonfigurowaniu struktury treści FAQ utwórz linki kotwiczące, aby umożliwić użytkownikom szybkie przechodzenie do sekcji, którą chcieliby przeglądać.
Jak sprawić, by Twoja strona FAQ działała: integruj, analizuj, monitoruj.
Dobrze skonfigurowana strona FAQ odnosi się do wielu typów intencji użytkownika i pomaga na różnych etapach lejka sprzedaży. To sprawia, że dokładne monitorowanie strony jest bardzo istotnym zadaniem.
Oto kilka sposobów, aby to osiągnąć.
4.1 Monitoruj wyszukiwanie w FAQ
Jeśli Twoja witryna działa na WordPress, istnieje wiele wtyczek FAQ, które są wyposażone w zaawansowaną funkcję wyszukiwania. Funkcja informuje o:
– Najpopularniejszych wyszukiwaniach. Pokazują, które funkcje produktu lub sekcje witryny powodują najwięcej zamieszania (mogą one sygnalizować pewne problemy z użytecznością).
– Puste wyszukiwania, pokazujące, które pytania użytkowników spowodowały brak odpowiedzi w najczęściej zadawanych pytaniach (powinny trafić bezpośrednio do zespołu ds. treści).
Jeśli chcesz skorzystać z niestandardowego rozwiązania bez wtyczek, upewnij się, że korzystasz z Google Analytics, aby skonfigurować wyszukiwanie w najczęstszych pytaniach, które pozwoli Ci monitorować wzorce wyszukiwania użytkowników Twojej witryny.
4.2 Śledź ścieżki użytkowników na swojej stronie FAQ
Które strony (lub kanały poza witryną) zwykle kierują użytkowników na stronę z najczęściej zadawanymi pytaniami i dokąd zwykle przechodzą? Ścieżki te są ważne dla zrozumienia roli strony FAQ w Twoim lejku sprzedażowym.
Aby śledzić skuteczność strony i konwersji, zwykle używam Finteza, który pozwala tworzyć nieograniczoną liczbę (chyba że nie osiągnąłem jeszcze limitu) lejków sprzedażowych do monitorowania i porównywania różnych ścieżek użytkownika w Twojej witrynie.
4.3 Monitoruj rankingi „Ludzie też pytają”
Najprawdopodobniej i tak będziesz monitorować ruch na tej stronie i jej rankingi, ale jest jeszcze jedna rzecz do dodania: pozycje „Ludzie też pytają”.
Ponieważ ta strona koncentruje się na odpowiedzi na pytania klientów, pozycje Google „Ludzie też pytają” wskazują, czy wykonujesz dobrą robotę. SE Ranking to jedyne znane mi narzędzie, które może Ci w tym pomóc. Śledzi większość elementów wyszukiwania Google i raportuje Twoje postępy.
Jeśli robisz wszystko dobrze, prawdopodobnie zauważysz wzrost pozycji.
4.4 Monitoruj opinie klientów
Zbieranie opinii użytkowników na temat każdej odpowiedzi w często zadawanych pytaniach pomoże ci stworzyć bardziej pomocne odpowiedzi. Większość gotowych rozwiązań FAQ zawiera tę opcję, ale istnieją również samodzielne wtyczki.
5. Podsumowanie
Twoja strona z najczęściej zadawanymi pytaniami to ważny krok na drodze do zrozumienia ścieżki zakupowej klienta i dobry zasób wyszukiwania organicznego, który może zarówno przyciągnąć, jak i skonwertować ruch. Twórz zwięzłe, rzeczowe odpowiedzi, które zapewnią natychmiastową pomoc lub wskazówki. Filmy i animowane GIF-y zawsze sprawiają, że sekcja FAQ jest bardziej pomocna i efektywniejsza.
Link ze strony z najczęściej zadawanymi pytaniami, aby dostosować się do różnych intencji użytkowników i pomóc użytkownikom witryny kontynuować ich podróż po witrynie.
Uporządkuj swoją stronę FAQ w znaczący sposób, aby dać użytkownikom witryny wskazówki dotyczące tego, co obejmuje.
Uważnie monitoruj podróże użytkowników witryny przez stronę z najczęściej zadawanymi pytaniami, aby ją ulepszać i rozszerzać. Masz więcej wskazówek dotyczących optymalizacji FAQ? Daj mi znać w sekcji komentarzy.
Zostaw odpowiedź