Jeśli właśnie teraz czytasz ten artykuł, powinieneś już dobrze rozumieć czym tak naprawdę jest anchor text – czyli tzw. kotwica. To jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania. Niestety, rola kotwicy na naszej stronie często jest pomijana. A szkoda, bo wpływ anchor textu na naszą pozycję w Google jest bardzo wysoki. Jak więc zorganizować anchor text na naszej stronie? Jak zbudować poprawną strukturę linkowania z wykorzystaniem kotwicy? Czym tak naprawdę jest tekst zakotwiczony?
Kotwica to nic innego, jak treść która znajduje się między znacznikami <a> i </a>. Ważne jest, aby kotwicę traktować jak najbardziej naturalnie. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie osiągnąć naprawdę dobre efekty. Link powinien być tematyczny, naturalny i opisany we właściwy sposób. Pamiętaj, że aby uzyskać wysoką pozycję w Google ważne jest nie tylko jak nazywamy anchor texty lecz jak wygląda nasz profil linków.
Najważniejsza jest oczywiście liczba linków przychodzących. Jednak to nie jest kwestia, tylko liczby, ale także i jakości takich linków. Dlatego dzisiaj omówimy proces linkowania z wykorzystaniem konkretnych kotwic i zastanowimy się, dlaczego warto to robić.
1. Czym Jest Kotwica
Kotwica to widoczne znaki i słowa, które wyświetlane są w hiperłączach podczas łączenia z innym dokumentem lub lokalizacją w Internecie. Zwykle jest wyświetlany jako niebieski, podkreślony tekst, ale kolory i style linków można zmienić za pomocą kodu HTML lub CSS.
Kotwica może dostarczać zarówno wyszukiwarkom, jak i użytkownikom odpowiednich informacji kontekstowych o zawartości miejsca docelowego. Wyszukiwarki używają zewnętrznego anchor textu jako odzwierciedlenie tego, jak inne osoby oglądają Twoją stronę – a co za tym idzie – co się na niej znajduje.
2. Rodzaje Tekstu Kotwicy
A) Exact-match – tzw. dopasowanie ścisłe zawiera słowo kluczowe odzwierciedlające stronę, do której prowadzi link. Na przykład: „budowanie linków” z linkiem do strony o budowaniu linków.
B) Partial-match – tak zwane częściowe dopasowanie . Tekst zakotwiczenia zawierający odmianę słowa kluczowego na stronie, do której prowadzi łącze. Na przykład: „strategie budowania linków” z linkiem do strony poświęconej budowaniu linków.
C) Branded – czyli markowe. Nazwa marki używana jako tekst kotwicy. Na przykład: „Seochess” z linkiem do artykułu na blogu Seochess.
D) Naked URL – czyli nagi link . Adres URL używany jako kotwica. Na przykład: „www.seochess.pl” to kotwica nagiego linku.
E) Generic – czyli rodzajowy. Ogólne słowo lub wyrażenie używane jako kotwica. „Kliknij tutaj” to powszechna ogólna kotwica.
F) Image – czyli obraz. Za każdym razem, gdy obraz jest linkowany, Google użyje tekstu zawartego w atrybucie alt.
3. Najlepsze Praktyki Związane Z Kotwicą
Jaki tak naprawdę powinien być anchor text? Przede wszystkim, powinien być:
– Zwięzły
– Naturalny
– Tematyczny
– Konkretny
Pamiętaj, że często nie masz żadnej kontroli nad kotwicą, które inne witryny linkują z powrotem do Ciebie. Większość z tych praktyk określa, jak najlepiej używać tekstu kotwicy podczas linkowania wewnętrznego.
3.1 Zwięzły Tekst Kotwicy
Chociaż nie ma określonego limitu długości tekstu to dobrym pomysłem jest, aby był jak najbardziej zwięzły. Terminy, które zdecydujesz się umieścić w tekście kotwicy, powinny uwzględniać dwa główne czynniki:
– Jaki jest najbardziej zwięzły i dokładny sposób opisania strony, do której prowadzi łącze?
– Jakie słowo lub wyrażenie zachęciłoby użytkowników do kliknięcia w link?
W miarę dojrzewania wyszukiwarki zaczęły identyfikować więcej parametrów podczas budowania rankingów. Jedną z metryk, która wyróżnia się spośród innych, jest trafność linków, czyli stopień powiązania tematu strony A ze stroną B, jeśli jedna zawiera linki do drugiej. Bardzo trafny link może zwiększyć prawdopodobieństwo rankingu zarówno strony A, jak i strony B dla zapytań związanych z danym tematem.
Trafność linków to naturalne zjawisko, które pojawia się, gdy ludzie przekierowują do innych treści w sieci. Określa ją:
– Temat strony źródłowej
– Treść tekstu kotwicy na tej stronie źródłowej
– Linki wskazujące na treści związane z tematem strony źródłowej
Prawdopodobnie będą one wysyłać silniejsze sygnały dotyczące trafności niż linki wskazujące na niepowiązane treści. Na przykład strona z najlepszymi „Latte w Warszawie” prawdopodobnie przekaże Google lepszy sygnał trafności, gdy zawiera link do witryny kawiarni, niż gdy prowadzi do witryny ze zdjęciami małych zwierząt.
Wyszukiwarki zwracają uwagę na różne odmiany kotwic i wykorzystują je jako dodatkowe informacje. To, w połączeniu z przetwarzaniem języka naturalnego i innymi czynnikami, takimi jak źródło linków i hierarchia informacji, stanowi lwią część wskaźników trafności. Aby Twoje linki wysyłały silne sygnały postaraj się, aby tekst kotwicy był jak najbardziej opisowy dla strony docelowej.
3.2 Gęstość Słów Kluczowych W Tekście Zakotwiczenia
Wraz z aktualizacją algorytmu Penguin, Google zaczął dokładniej przyglądać się słowom kluczowym w tekście kotwicy. Jeśli zbyt wiele linków przychodzących zawiera dokładnie ten sam tekst kotwicy, może to wydawać się podejrzane i może być oznaką, że linki nie zostały pozyskane w sposób naturalny. Ogólnie rzecz biorąc, nadal najlepszą praktyką jest uzyskiwanie anchor textu związanego ze słowami kluczowymi i danym tematem. Warto dążyć do różnych, bardziej naturalnych fraz.
W związku z tym jedna ważna uwaga: nie przesadzaj z linkami wewnętrznymi zawierającymi wiele słów kluczowych. Linkowanie wewnętrzne jest z pewnością zalecaną praktyką, ale uważaj na kotwicę, której używasz. Jeśli zbyt wiele linków do strony używa tego samego tekstu, nawet jeśli znajdują się w Twojej witrynie, Google może wykryć zachowanie spamerskie.
4. Często Zadawane Pytania
4.1 Jak zoptymalizować tekst kotwicy?
Najprostszym sposobem optymalizacji anchor textu jest upewnienie się, że tekst wykorzystuje się w celu dokładnego opisania strony, do której prowadzi link. Bądź jednak ostrożny! W SEO łatwo jest „nadmiernie zoptymalizować” tekst kotwicy, polegając na powtarzających się, bogatych w słowa kluczowe frazach. W prawdziwym świecie ludzie nie zawsze umieszczają linki za pomocą „doskonałego” tekstu kotwicy i często najlepiej jest naśladować tę praktykę we własnym linkowaniu.
4.2 Co to jest sformatowany tekst kotwicy?
Bogaty tekst kotwicy oznacza po prostu anchor zawierający pożądane, docelowe słowo kluczowe. Są to często frazy, które chcesz uszeregować. Nie przesadzaj z tym „bogactwem”. Nie jest to sposób, w jaki ludzie normalnie linkują. Narażasz się na filtr Google. Lepiej zrobić to tak, jak radzimy niżej.
4.3 Czy tekst kotwicy ma znaczenie?
Tak, kotwica ma duże znaczenie w SEO, ponieważ może wskazać Google zawartość konkretnej podstrony. W rzeczywistości wykorzystanie tekstu kotwicy jako sygnału rankingowego jest zawarte w kilku patentach Google. Warto dywersyfikować anchor teksty. Na przykład „kliknij tutaj”, „zobacz więcej” „sprawdź teraz”. Taki sposób linkowania uważany jest za solidną praktykę SEO.
5. Podsumowanie
Anchor Text to istotny element naszej strategii SEO. Dobrze zaplanowana pozwoli nam zmniejszyć ryzyko bana. Jeśli potrzebujesz wsparcia bądź konsultacji w doborze odpowiednich metod, skontaktuj się z nami już teraz!
Zostaw odpowiedź