Inbound Marketing to nic innego jak strategia marketingowa, której celem jest przyciąganie klientów za pomocą odpowiednio dobranych treści.
Termin ukuty przez założycieli HubSpot – Briana Halligana i Dharmesha Shaha — którzy zauważyli, że w erze Internetu potrzebny jest nowy paradygmat marketingowy — określa jasno cele marketingu i metody na znalezienie się wśród potencjalnych klientów przy jednoczesnym budowaniu z nimi silnych relacji.
1. Inbound Oraz Outbound
Outbound Marketing to forma marketingu, w której wysyłasz wiadomość lub produkt do potencjalnego klienta poprzez tzw. zimne rozmowy, e-maile bądź bezpośrednio przez pocztę.
Inbound marketing jest odwrotny – tworzysz przydatne treści dla swoich odbiorców, którzy już szukają tego, czego potrzebują.
1.1 Jak Działa Inbound Marketing
Istnieją trzy skuteczne kroki aby osiągnąć sukces w Inbound Marketingu:
A) Przyciągnąć – czyli znalezienie właściwych ludzi
B) Angażować się – pomóż z problemami i celami, aby byli bardziej skłonni do kupowania u Ciebie
C) Zadowolić – pomóż im osiągnąć sukces dzięki Twojemu produktowi
Wszystkie czynności razem działają jak koło zamachowe.
Przyciągasz do swojej firmy potencjalnych klientów. Ludzie angażują się w Twoje treści i ostatecznie są przekonani do zakupu. Budujesz nową listę konsumentów. Dzięki znakomitej obsłudze stają się oni „ambasadorami”, promującymi Cię wśród swoich znajomych.
To proces podobny do lejka marketingowego, z tą różnicą, że nie kończy się na ostatnim etapie. Raczej ostatni stopień napędza pierwszy stopień, który napędza drugi i tak dalej. Istne koło zamachowe!
1.3 Jak zacząć korzystać z Inbound Marketingu
Wiemy już, jak teoretycznie działa Inbound marketing. Ale jak to wygląda faktycznie, w rzeczywistości?
Ten rodzaj marketingu to istotny element reklamy Seochess. Dużą część naszych zasobów przeznaczamy na tworzenie przydatnych treści, które uczą naszych klientów SEO i marketingu cyfrowego, jednocześnie promując nasz produkt — na przykład wpis, który właśnie czytasz.
Nasz blog odwiedza ponad tysiąc osób miesięcznie. A to tylko wyszukiwanie organiczne. Prowadzimy wiele innych kanałów reklamowych, z których pozyskujemy klientów.
Wraz z wiodącym w branży produktem, inbound marketing pomógł nam stać się silną i skuteczną agencją SEO.
Oto jak wykorzystujemy Inbound Marketing w Seochess.
Przyciągaj – jeśli ludzie nie wiedzą, że istniejesz, nie mogą kupić twojego produktu. Tak więc pierwszym krokiem jest przyciągnięcie potencjalnych klientów.
W przypadku Inbound Marketingu odbywa się to głównie poprzez tworzenie i publikowanie treści, czyli Content Marketing.
W Seochess nasza strategia aktywności koncentruje się wokół Content Marketingu opartego na SEO, czyli treści zaprojektowanych tak, aby pozycjonować się wysoko w wyszukiwarkach.
Dlaczego SEO?
Chociaż możesz publikować dowolne treści, o ile są one interesujące dla Twoich odbiorców, większość artykułów nie będzie generować ruchu na dłuższą metę. Może uzyskać początkowy wzrost ruchu („skok nadziei”), gdy po raz pierwszy zostaną opublikowane, ale zainteresowanie słabnie („płaska linia spadku”), gdy ludzie przestaną być zainteresowani.
Pamiętaj jednak że tworzysz treści wokół tematów, których ludzie nieustannie szukają w Google, masz gwarancje na ciągłe zainteresowanie. Tak długo, jak Twój artykuł znajduje się w Google, będziesz otrzymywać stały, pasywny ruch organiczny w wyszukiwarkach.
Znajdź tematy z potencjałem ruchu w sieci wyszukiwania. Każdy post, który publikujemy naszym blogu jest sprawdzany pod kątem odpowiedniego słowa kluczowego. Na przykład:
– 17 kreatywnych pomysłów marketingowych dla małych firm —> „pomysły marketingowe” (2500 wyszukiwań miesięcznie)
– Struktura witryny: jak zbudować swoją podstawę SEO —> „struktura witryny” (800 wyszukiwań/miesiąc)
– Co to jest copywriting SEO? Jak być lepszym copywriterem —> „pisanie SEO” (2900 wyszukiwań/miesiąc)
Aby znaleźć odpowiednie tematy, użyj narzędzia wyszukiwania słów kluczowych. Załóżmy na przykład, że jesteś właścicielem strony poświęconej diecie paleo. Wprowadź odpowiedni temat, taki jak „paleo”, do bezpłatnego narzędzia do badania słów kluczowych a otrzymasz propozycje tematów oraz ich liczbę wyświetleń.
Przewiń listę, aby sprawdzić, czy konkretny temat będzie dla Ciebie odpowiedni. Wybierz najlepsze i przejdź dalej.
1.4 Zoptymalizuj Swoje Strony
Po zidentyfikowaniu tematu musisz stworzyć treści, które zasługują na pozycjonowanie. Oznacza to, że Twoje treści muszą przejść cztery punkty „kontrole”:
A) Trafność – Dopasuj treść do intencji wyszukiwania, tj. „dlaczego” użytkownik jej szuka.
B) Dokładność – omów wszystko, czego oczekują i chcą zobaczyć użytkownicy. Analiza zamiaru wyszukiwania da ci podstawowe pojęcie, ale powinieneś również przeanalizować odpowiednie strony o najwyższej pozycji w rankingu, aby uzyskać wskazówki.
C) Wyjątkowość – jeśli twoja treść jest taka sama jak jakikolwiek artykuł w rankingu, nikt w nią nie kliknie i nie przeczyta. Będziesz musiał wnieść na stół coś nowego.
D) Przejrzystość – spraw, aby Twoje treści były jasne i łatwe do odczytania. Postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami, aby poprawić czytelność treści
Gdy już to zrobisz, pojawią się „techniczne” elementy optymalizacyjne, takie jak umieszczenie słowa kluczowego w tagu tytułowym.
1.5 Buduj Linki
Andrey Lipattsev z Google twierdzi, że linki są jednym z trzech głównych czynników rankingowych w Google. Tak więc, jeśli chcesz zająć wysoką pozycję, będziesz potrzebować linków. I to silnych.
Niedawno przeprowadziliśmy kampanię, podczas której zbudowaliśmy linki do naszej strony dotyczące statystyk SEO. Pozyskaliśmy łącznie 36 linków z 32 unikalnych stron internetowych.
To pchnęło naszą stronę na szczyt i od tego czasu utrzymujemy wysokie „pole position”.
1.6 Marketing Wideo
Marketing treści to nie tylko słowo pisane. Istnieją również treści wideo. YouTube to druga najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie. Oto Jak Robimy Marketing Wideo
Znajdź tematy wideo o potencjale ruchu w sieci wyszukiwania. Podobnie jak Google, aby uzyskać pozycję w YouTube, musisz kierować reklamy na tematy, których szukają ludzie. Aby znaleźć te tematy, skorzystaj z Generatora słów kluczowych dla YouTube.
Wprowadź odpowiednie słowo kluczowe, a następnie przewiń listę, aby sprawdzić, czy jest coś, co pomoże Ci osiągnąć dobre rezultaty.
1.7 Twórz Zoptymalizowane Filmy
Masz tylko 30 sekund. Jeśli do tego czasu nie przyciągniesz ich uwagi, widz zniknie. No, chyba że potrafisz riffować jak Dave Chappelle i nadal zainteresować ludzi, to jednak zalecamy napisanie scenariusza do swojego filmu.
W ten sposób Twoje filmy będą zwięzłe i na temat. Dokonaj ich edycji graficznej tak, aby były interesujące i przyciągały uwagę.
1.8 Promuj Swoje Filmy
Ranking w YouTube to nie jedyny sposób, w jaki możesz uzyskać więcej wyświetleń swoich filmów. Jest wiele sztuczek, dzięki którym możemy promować nasze wideo. Jednym z nich jest reklama.
1.9 Podcasty
Omówiliśmy tekst i wideo. Oczywiście nie możemy pominąć dźwięku. Najpopularniejszym formatem jest podcast.
Mimo że nigdy nie stworzyliśmy własnego podcastu to zalecamy, aby się w nich pojawiać. Ponieważ podcastów jest mnóstwo i potrzebują one gości, łatwiej jest włączyć się w już istniejący, niż tworzyć własny.
1.10 Znajdź Odpowiedni Podcast
Najprostszym sposobem jest oczywiście wyszukanie w Google podcastów w Twojej niszy. Ale jeśli dopiero zaczynasz się na nich pojawiać, prawdopodobnie Tim Ferriss Show nie będzie twoim pierwszym przystankiem.
Tak więc alternatywną metodą jest zidentyfikowanie kogoś tego samego kalibru jak ty w Twojej branży. Polski rynek podcastów SEO jest bardzo mierny, ale nie oznacza to, że w twojej branży jest podobnie. Dzięki różnej maści narzędziom szybko i skutecznie jesteśmy w stanie znaleźć odpowiedni Podcast.
1.11 Zaprezentuj Się Jako Gość
Znajdź adres e-mail gospodarza podcastu i skontaktuj się z nim, aby poinformować go, że chcesz zostać gościem.
2. Zaangażuj Się
Tylko dlatego, że ludzie odwiedzają Twoją witrynę nie oznacza, że automatycznie dokonują na niej kupna. I tu pojawia się etap „zaangażowania”.
Musisz zrozumieć problemy i cele, a następnie przedstawić spostrzeżenia i rozwiązania, które pomogą konsumentowi rozwiązać konkretne trudności.
Oto przykład, jak to robimy w Seochess. Stawiamy na treści, które są specyficzne, trudne i często trudno znaleźć na nie rozwiązanie. Piszemy na ten temat i wysyłamy treść w świat.
Kiedy koncentrujesz swoje wysiłki na tematach, które:
– Mają potencjał ruchu
– Są problematyczne
– Trudno znaleźć na nie odpowiedź
Warto zadać sobie pytanie – czy Twój produkt rozwiązuje ich problem?
Uderzasz jednocześnie w dwie części koła zamachowego. Twoje treści nie tylko osiągną pozycję w Google i zdobędą nowe perspektywy, ale także od razu uzyskasz zaangażowanie.
Ale to nie jedyna rzecz, którą robimy. Oto kilka innych taktyk, których używamy w ramach naszej strategii Inbound marketingu.
2.1 Marketing E-Mailowy
Nie każdy kupi produkt po przeczytaniu Twoich treści. Czasami klienci potrzebują więcej czasu na chłodną analizę. A może są na innym etapie swojej podróży — być może właśnie odkryli, że mają problem.
Bez względu na powód, będziesz potrzebować sposobu, aby do nich dotrzeć, abyś mógł nadal angażować się. Najlepszym sposobem na to jest zbudowanie listy e-mailowej.
W Seochess dbamy o prostotę, pokazując pole rejestracji e-mail obok artykułu.
To oczywiście niejedyny sposób. Możesz również zaoferować zachętę do rejestracji — bezpłatny e-book, PDF bądź felieton.
Nie wolno zostawiać użytkownika samemu tuż po zarejestrowaniu się. Utrzymuj związek. Testuj różne e-maile i sprawdzaj, które najlepiej sprawdzają się w przypadku Twoich odbiorców.
2.2 Darmowe Narzędzia
Po przeczytaniu maila niektórzy czytelnicy będą chcieli przetestować nasz zestaw narzędzi. Chcąc zobaczyć jak działa – warto im w tym pomóc.
2.3 Kursy
Ludzie najpierw uczą się korzystać z twoich narzędzi i rejestrują się, ponieważ wiedzą, jak korzystać z twojego narzędzia.
Nasz blog uczy ich, jak rozwiązywać problemy za pomocą zestawu narzędzi. Stworzyliśmy akademię, w której potencjalni klienci mogą obejrzeć dowolny z naszych bezpłatnych kursów. Kursy te dają potencjalnym klientom pewność siebie.
3. Zadowolenie
Gdy potencjalny użytkownik zamienia się w klienta, to nie koniec. Pamiętaj: to koło zamachowe. Każdy zachwycony klient może opowiedzieć o tym swoim przyjaciołom i rodzinie. To z kolei przyciąga innych klientów, którzy mogą polecać więcej osób. Pętla jest potencjalnie nieskończona.
Ale koło zamachowe porusza się tylko wtedy, gdy wyróżniasz się na tym etapie — zachwycając swoich klientów.
Najlepszym sposobem na to jest posiadanie świetnego produktu. Jeśli Twój produkt nie działa lub nie pomaga klientom w rozwiązywaniu ich problemów, żadna ilość „zachwycających strategii” nie sprawi, że Twoi klienci będą zadowoleni.
A więc to pierwsza rzecz, którą powinieneś zrobić. Gdy już opanujesz podstawy, możesz rozważyć zastosowanie dowolnej z poniższych strategii, z których korzystamy.
3.1 Czat Na Żywo
Jeśli któryś z naszych klientów napotka problemy z naszym rozwiązaniem lub nie jest pewien, jak zrobić określone rzeczy, może skontaktować się w dowolnym momencie za pośrednictwem czatu na żywo. To zmniejsza frustrację, ponieważ mogą otrzymać pomoc niemal natychmiast.
3.2 Poradniki
Jeśli użytkownik utknie, może przejść przez samouczek i dowiedzieć się, co zrobić. Zastanów się, w jaki sposób możesz osadzić w swoim produkcie samouczki, aby nauczyć klientów korzystania z określonych funkcji.
3.3 Społeczność Tylko Dla Klientów
Dzięki temu, że społeczność jest stworzona tylko dla klienta, grupa utrzymuje wysoką jakość. Każdy członek wie, że grupa subskrybuje produkt i poważnie podchodzi do kwestii SEO.
Tworzy to wysokiej jakości dyskusje, a także członkowie, którzy chętnie pomagają sobie nawzajem w rozwiązywaniu problemów związanych z marketingiem.
Mogą również przekazywać informacje zwrotne i wkład w rozwój produktu, a często otrzymują pierwsze spojrzenie na nowe funkcje. Umacnia to relacje między naszymi klientami a nami i pokazuje, że jesteśmy chętni do słuchania.
4. Końcowe Przemyślenia
Seochess jest w większości samoobsługowy i nie ma zespołu sprzedaży, więc tak postanowiliśmy realizować naszą strategię Inbound marketingu.
Twoja firma będzie inna. W końcu prawdopodobnie działasz w innej branży, kierujesz reklamy do różnych klientów, masz inną strukturę i zasoby.
Co oznacza, że taktyka, którą zastosujesz, będzie inna. Ale zasady inbound marketingu pozostaną takie same: przyciągaj —> angażuj —> zachwycaj.
Zostaw odpowiedź